Alla inlägg under september 2007

Av Legolärarna - 27 september 2007 18:42

Idag 27/9 så har vi fortsatt med vårt teoriarbete i fysiken och vår PowerPoint-presentation. Vår PowerPoint-presentation är faktiskt ganska färdig, så vi har inte gjort så mycket mer än det idag.

Av Legolärarna - 27 september 2007 18:41

Hej idag har vi arbetat med biologi och fysik så på fysiken jobbade vi med att programera roboten. Vi gjorde majs updraget det var ganska enkelt, så nu har vi gjort 5 updrag. På biologin gjorde vi klart alla frågorna som vi fått av läraren det gick mycket bra.sen på SON gjorde vi frågorna om hur en motion går igenom riksdagen det var ganska roligt. Annars gjorde vi inget som handlar om lego projektet. Det var allt från mig.

Av Legolärarna - 27 september 2007 18:40

Under onsdagen har vi inte jobbat med något som vi tycker hör till vårt projekt. Men tydligen så tycker Ricardo det, så därför ska jag berätta i alla fall. Vi pratade om hur man tar fram ett beslut inom kommunen. Och tills på torsdag så har vi läxan att komma på något vi skulle förändra i vår kommun. Jag vet inte om jag och min bänkkamrat kommer att komma på något bra, men man får väl hoppas. Det är ju också ett smärre problem att han troligen kommer vara på något slags skol-DM, som jag föresten inte har förstått någonting om.

Jag och min grupp tycker jag kämpar på väl. Och jag hoppas att det fortsätter så.
Av Legolärarna - 27 september 2007 18:36

Idag onsdag så programerade vi robotarna på tekniken. Vi fixade så vi skulle ställa ut vindgrejerna och sen åka tillbaka till basen. Sen höll vi på med att försöka ta majset men de gick inte så jättebra så vi får fortsätta med det nästa gång. Sen efter tekniken så hade vi biologi och där började vi tänka på hur vi skulle göra vår show. Vi kom fram till att vi typ skulle filma när vi byggde nått av lego som har med förnybar energi och göra =S . Sen hade vi SO och där höll vi på med upgifterna om motionen och så. Vi har gjort punkt 1 och 3 så nu skulle vi göra punkt 2,5 och 6 tror ja. Det va denna dag...

Av Legolärarna - 27 september 2007 09:07

Under onsdagen har vi inte jobbat med något som vi tycker hör till vårt projekt. Men tydligen så tycker Ricardo det, så därför ska jag berätta i alla fall.

Vi pratade om hur man tar fram ett beslut inom kommunen.

 Och tills på torsdag så har vi läxan att komma på något vi skulle förändra i vår kommun.

Jag vet inte om jag och min bänkkamrat kommer att komma på något bra, men man får väl hoppas.

Det är ju också ett smärre problem att han troligen kommer vara på något slags skol-DM, som jag föresten inte har förstått någonting om.

Jag och min grupp tycker jag kämpar på väl.

Och jag hoppas att det fortsätter så.

Av Legolärarna - 27 september 2007 08:59

Idag har vi jobbat lite grann med robotarna, det var våran fösta lektion på dagen och det var förstås fysik.  Vi jobbade med att olje tunnorna skulle falla ner och komma ner i en bunke för att samla poäng. Sen hade vi biologi då vi spelade in några klipp till våran film som vi ska ha till showen när vi träffar domarna. På So:n visade vi våran motion som vi jobbhat med väldigt mycket. Det handlar om att vi vill byta från bensin till biogas. Vi skulle justera lite på våran motion och visa hur hela motionen kommer till riksdagen och föras vidare till regeringen osv. Vi fixade också klart vår intervju med Globens fastighetschef vi fick prata och interljuva med . Ställde en massa frågor och hittade på  några som vi undrade om. Han var riktigt trevlig och heter Mats Grönlund. Det tog oss 10 min med våran intervju och han kunde svara på alla frågor och visste om allt i Globen som T.e.x att Globem är ganska dåliga i köket då dem låter stora spisar stå på. Men det har bra isolering och bra återvinning med sopor och stänger alltid av t.e x datorerna efter sig.


 Våran intervju var i den stora arenan den kvällen var det ´´tjejernas kväll``. Isen var under allt som de har när det är stora ishockey matcher.

 
Av Legolärarna - 27 september 2007 08:58

Idag onsdag så programerade vi robotarna på tekniken. Vi fixade så vi skulle ställa ut vindgrejerna och sen åka tillbaka till basen. Sen höll vi på med att försöka ta majset men de gick inte så jättebra så vi får fortsätta med det nästa gång. Sen efter tekniken så hade vi biologi och där började vi tänka på hur vi skulle göra vår show. Vi kom fram till att vi typ skulle filma när vi byggde nått av lego som har med förnybar energi och göra =S . Sen hade vi SO och där höll vi på med upgifterna om motionen och så. Vi har gjort punkt 1 och 3 så nu skulle vi göra punkt 2,5 och 6 tror ja. Det va denna dag...

  
Av Legolärarna - 26 september 2007 23:14

är det som alla länder vill komma åt, man vet att etanol kommer att användas i flera områden.


Brasilien är världen största producent av etanol och har världens största etanolbilspark. Samtidigt är Brasilien världens största exportör av etanol och världens länder står nu i kö för att säkra en del av den brasilianska exporten innan USA tar hand om allt.

Brasilien och USA skrev ett samarbetsavtal tidigare i år för att garantera USA tillgång till den brasilianska sockerrörsetanolen.

Trots att USA är på god väg att bli en lika stor etanolproducent som Brasilien kommer inte den amerikanska majsetanolen att räcka till när efterfrågan på det 85-procentiga etanolbränsle E85 ökar i USA och när allt fler amerikanska delstater väntas öka låginblandningen av etanol i bensinen till 10 procent.

F. Reinfeldt skrev etanolavtal...
Också Sverige är beroende av brasiliansk etanol. Allt E85-bränsle i Sverige innehåller brasiliansk sockerrörsetanol som fraktas in till oljehamnarna i Europa, främst Rotterdam, och där blandas med bensin till E85 och förvandlas till en "kemikalie" som gynnas av lägre tull än ren etanol.

Därför vill den svenska regeringen skriva ett samarbetsavtal med Brasilien om bioenergi och biobränsle.


Copyright © MMVII- VRS - Lego Blogg

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards