Alla inlägg den 8 september 2007

Av Legolärarna - 8 september 2007 09:02

Idag på slöjden så gick vi igenom våra idéer. Vi ändrade våran idé från ett vindkraftverk med solceller på vindsnurran till en kontroll som kan kontrollera hela huset. Med kontrollen kan du t.ex bestämma om du vill att radion, datorn och spisen ska vara på eller av och om dörren ska vara låst eller öppen. Vi fick en planeringslapp som vi ska fylla i nästa vecka, för att kunna planera veckorna framöver.

 
Av Legolärarna - 8 september 2007 09:01

Vår grupp har inte börjat blogga än så ja tänkte vara den första.
Förra veckan var vi på tekniska museet och vi fick trixa lite med robotar och lära oss hur dem fungerade. Vi har ännu inte börjat så mycket med projektet men idag höll vi med tittskåpen och fick brainstorma med lite ideer om hur det skulle se ut. Dem flesta grupperna gör ungefär lika dant så vår grupp ville vara lite unik och vi har kommit på ett par ganska bra ideer. Hemkunskaps lärararen ville att vi skulle nämna att vi jobbar mycket med att spara energi på hemkunskapen genom att inte diska under rinnande vatten osv. Vi fick också leka lite med powerpint idag och testa oss fram, det var kul och vi kommer säkert ha en riktigt cool presentation....
 

Av Legolärarna - 8 september 2007 09:00

Fredag 7/9 Idag så hade vi dubbeltimme i biologin och pratade om förnyelsebara och icke förnyelsebara energikällor. Förnyelsebar energi är kort och gott energi som kan förnyas, användas igen. Men det går inte med icke förnyelsebar energi. Exempel på det sistnämnda är fossila bränslen. Fossila bränslen har en gång varit växter och djur för flera miljarder år sedan, som sedan brutits ner till exempelvis kol. Bensin är ett fossilt bränsle. Bensin består av kolväte och är inte bra för miljön. Med förnyelsebar energi som etanol så har det en mindre påverkan på miljön. Men etanol innehåller också kolväte, skillnaden är att det innehåller syre också. Annan förnyelsebar energi är vindkraft, vattenkraft, biobränslen och solceller.

Av Legolärarna - 8 september 2007 08:58

Det här är dagboken för tisdag v. 36, skriven av Lisen i grupp A3. Jag kan inte skriva så mycket eftersom jag inte har haft något med robotarna att göra, än. Det jag kan berätta är väl vad jag tror om hela projektet. Ärligt talat så vet jag inte det heller. Från min synpunkt verkar det både roligt, krångligt och jobbigt. Jag kan bara hoppas på att jag förstår hur man gör och att gruppen vet vad dem gör och kan lära och hjälpa mig, vilket jag tror att dem kan.¨

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards