Alla inlägg den 20 september 2007

Av Legolärarna - 20 september 2007 19:42

Här är exempel på frågor att ställa vid energibesiktning av en fastighet.

Varje grupp arbetar fram sitt eget besiktningsprotokoll. Be att få återkomma om ni har fler frågor. Dessa frågor kommer också att finnas på Schoolsoft som en bifogad fil till en uppgift.

Ha en trevlig dag önskar lego-lärarna!!


 1. Värme i fastigheten

- Hur värms fastigheten upp (olja, el osv)?

- Vilken inomhustemperatur har man i fastigheten?

- Hur är isoleringen i fastigheten? (tex treglasfönster, tilläggsisolering)

- Är det många som passerar ut och in i fastigheten så att det förloras mycket värme?

- Hur stor är energiförbrukningen (hur många kilowattimmar)?

- Hur stor är fastigheten i kvadratmeter?

2.  Belysning i fastigheten

-Vilken typ av belysning har man i fastigheten (nya/gamla lysrör, lågenergilampor)?

- Står ljuset tänt i lokaler där ingen vistas?

3.  Vatten i fastigheten.

- För att minska förbrukningen och därmed energiförbrukningen kan moderna kranar i tvättställ  installeras. Finns det sådana?

-Har man snålspolande duschmunsytcke i duscharna?

-Tänker de som duschar på att duscha effektivt? (Om man kortar ned  duschtiderna  från 10 min till 5 min halverar man också energiförbrukningen och kostnaden)

4. Elbolag

- Varifrån (från vilket bolag) köper man el?

- Är elen miljömärkt?

5. Ventilation

Åtgärder för att effektivisera ventilationen kan dels vara att ta till vara på värmen i ventilationsluften med hjälp av återvinning, dels att minska elförbrukningen för fläktar.Har man sett över ventilationen och vad har man gjort?

6.  Eventuellt  kök i fastigheten

- Vad tänker man på för att spara energi i köket?

7. Eventuell tvättstuga i fastigheten

- Vad tänker man på för att spara energi i tvättstugan?

8. Elektriska apparater. Apparater och batteriladdare som står påslagna förbrukar energi även på tomgång. Samma sak gäller för TV och stereo som enbart stängs av med fjärrkontrollen.

- Tar man ut laddare som inte används?

- Låter man TV:n/datorerna stå i standbyläge?

- Har man gjort energiöversikt på datorerna? (I operativsystemet kan man ställa in olika energisparlägen. Att skärmsläckaren går på betyder INTE automatiskt att datorn använder mindre el.  Man bör därför se över sina inställningar.)

9. Resor till och från fastigheten

- På vilket sätt sker resor till och från fastigheten? Cykel, bil, kollektivtrafik mm

10. Övriga frågor

Av Legolärarna - 20 september 2007 19:38

I dag så gick vi igenom på papper vad vi skulle göra för uppdrag, vi läste igenom allt och sen vilken station man skulle ta först och dem som var lättast och dem som var svårast, och sen så fick vi sluta för dagen.

Av Legolärarna - 20 september 2007 19:36

Idag så har vi snackat om upplägget för robotarna, bland annat om uppdragen.

Vi fick också kolla på hur underlaget till banan skulle se ut och allt, jag ser fram emot att göra det här men det enda är att det är lite krångligt att hålla reda på vilka dagar man ska skriva och allt det där...

men jag klarar mig nog, förra veckan skrev jag inte dels för jag glömde bort men också för att jag inte visste hur jag skulle göra.

Jag tycker att ni lärare måste kommunicera med oss barn på ett lättare sätt.

skriva det på School soft, för man kanske är lite trött i slutet av dagen, och glömmer att lyssna.

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards