Alla inlägg den 14 september 2007
Vi har nu på biologin gått in på fossila bränslen och vad dom har för nackdelar och fördelar. Ganska intressant faktiskt, och det var även kul att lyssna och man förstod väldigt bra när Lotte förklarade. Annars tror jag nog inte att jag skulle ha förstått lika mycket om fossila bränslen och kolets kretslopp. Vi har även haft slöjd idag, som var super kul! Vi skulle limma ihop våra kartonger. Det fanns inga limstift kvar till mig och Maria, så vi fick ta färgade limstift, vilket gjorde att våran låda blev mycket mera färgglad! På fysiken delade Lena ut extra lego lådor som man skulle sortera, jag tycker om att pyssla, så för mig var det super kul.
Under dagens slöjd lektion fick vi börja med våra tittskåp. Vi fick två stycken stora papp- bitar som vi skulle använda till ramen på skåpet. Vi skar ut olika bitar och sedan limmade vi ihop dem. Vi fick ihop båda tittskåp ramarna och så här såg det ut:
Idag på hemkunskapen fick vi lära oss hur man diskar miljövänligt, alltså att inte diska under rinnande vatten utan att fylla diskhoet med varmt vatten. På så sätt minskar man vattnet som sparar energin som är bra för vår miljö. Mycket mer än så gjorde vi inte men idag på svenskan diskuterande vi mod. Att mod inte bara var att vara en hjälte eller att våga hoppa från 10:an. Utan också att våga förändra, det fick mig att förstå att det krävs massor av mod för att kunna hjälpa världen och att vissa personer helt enkelt inte har mod nog att ändra sin livsstil. Vilket man måste kunna hjälpa dem med att se över sin rädsla.
Vår grupp har inte ännu kommit på vad vi ska ha för slags uppträdande, vi funderar på att göra en film om förnyelsebar energi. Det är både roligt och ganska lätt att göra.
Nu har våran grupp börjat blogga. Vi har inte riktigt börjat helt med lego-projektet utan vi har mest gått igenom vad förnybar-energi är. Vi fick i uppgift på träslöjden att göra två tittskåp som har med förnybar-energi att göra. Vi skulle helst hitta på någon ny slags förnybar-energi istället för solenergi, vattenkraft eller vindkraft. Vi fick brainstorma lite och vi kom på några bra idéer. På hemkunskapen så har vi snackat lite om hur man kan spara på energi tex. Inte diska under varmt vatten osv. Sen på SO så pratade vi lite om hur man gör i kommunerna när någon kommit på ett nytt förslag som ska verkställas tex. Alla lärare ska köra miljövänliga bilar. Snart så tror jag att vi ska börja jobba mer med lego-projektet som blir nog rätt kul...
Tisdag v. 37
I dag, tisdag, hade vi en biologilektion där vi fick se en kort film där man presenterade uppdragen för tävlingen, vilka har släppts i USA. Det var många uppdrag, men alla liknade varandra. Av dem vi fick se så hade nästan alla att göra med att man skulle flytta olika föremål (som representerade vindkraftverk, vattenkraftverk och liknande) till olika delar av planen. Vet inte riktigt om jag ska tycka det är svårt eller lätt, jag vet ingenting om hur man programmerar en robot. På något sätt hoppas jag att man inte har så mycket tid på sig, det verkar jobbigt att stå där och se på alltför länge när det händer samma sak hela tiden. Men vad vet jag.
Idag var jag sjuk igen, men jag vet att på slöjden har min grupp börjat sätta ihop tittskåpen och planerat hur vi ska sätta upp figurerna, vad vi ska ha inuti. På fysiken eller tekniken så har de börjat sätta på hjul på roboten, men dock var jag inte med på det så jag vet inte så mycket detaljer. På min grupp i slöjden håller vi på att bestämma vilken eller vilka idéer vi ska använda oss av i tittskåpen.. I biologin vet jag att vi ska läsa och gå igenom fossila bränslen och jag håller på att läsa och lära in det så jag kan det. På tisdag kommer jag antagligen att vara frisk så jag kan vara med på biologi eller kemilektionen och fysik eller tekniklektionen. Då planerar jag att jag ska ta igen det jag missat i de olika ämnena.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|||
|