Direktlänk till inlägg 18 september 2007
SLÖJDEN
På slöjden fick vi i uppgift att göra en tittlåda. Vi skulle med hjälp av papp och annat material bygga en version av framtiden med temat ”förnybar energi”. Lådan skulle vara 50x50cm och visa en stad och hur dom i staden fick energi.
Vi började med att försöka komma på idéer för hur den här staden skulle få sin energi. Eftersom staden skulle spegla framtiden så behövde man inte veta exakt hur idéerna fungerade, men dom skulle vara realistiska. Alla idéer skrev vi ner på ett papper och hur dom fungerade. Vi kom t ex på att man kunde ha dynamo i bilar och att man kunde ha dynamos i gymcyklarna så alla som tränade tillförde väldigt mycket rörelseenergi som man sedan kan omvandla till elektrisk energi.
På biologin fick vi lära oss vad olika ord och begrepp betydde. Vi gjorde historier med dom för då var det enklare att förstå vad dom betydde. Här är en historia som jag gjorde:
Det var en gång en liten solros som levde i ett ekosystem på en kulle. Ekosystemet bestod av ett stort växtsamhälle. Den här solrosen var en producent, det betyder att den gör sin egen mat. En dag kom en kanin som är en försthandskonsument och åt upp solrosen, men när kaninen åt upp solrosen så försvann 85% av energin som värme energi. Den slungades ut i rymden och hjälpte solen att bilda strålnings energi, som slungades tillbaka till jorden igen. Energin flödar säger man. Kaninen omvandlade den kemiska bundna energin i blomman till värme och rörelseenergi genom förbränning, proteiner, vitaminer och fetter som finns i växten behöver också kaninen för att leva och kunna föröka sig . Sedan blev kaninen uppäten av en varg, där försvann ännu 85% av energin. Vargen som är en andrahandskonsument blev sedan skjuten av en människa (toppkonsument) som åt den, men där försvann också 85% av energin. Det här kallas för en näringskedja och flera näringskedjor bildar en näringsväv. Energin som försvinner varje gång kan man visa i en näringspyramid. När människan dör så kommer nerbrytare t ex daggmaskar och bryter ner resterna till jord och närings ämnen som gör att nya växter kan växa, samma sak händer med vargens och kaninens rester när dom dör. Allt det här går runt i ett kretslopp.
lektion 1: vi jobbade på bra den här lektionen. Vi startade med att göra uppdraget grå bollar och vi lyckade nästan. Sedan kom en annan klass in i klassrummet och vi blv lite o fukuserade men det ornade sig till slut. Lektion 2 : Den här lektione...
Följande lag har gått vidare till final för tävling i Kista och Södrtörn:Lag Gänget och Fornis:Programmerare: Johan F, Jesper, Didrik och Marcus B från 8fTeori: Viktor E, Rickard, Viktor S, Marcus B från 8fShow: Alva, Christina från 8cLag Dream Team:...
av Legolärarna den 3 oktober 2008 kl 09:10 Jag skickade in mitt blogg inlägg i onsdag. Och sen fick jag ett mail från Vigdis att min dokument inte gick att öppna. Jag har inte vanligt word på dator hemma, det var därför jag inte kunde skicka in inl...
av Legolärarna den 7 oktober 2008 kl 20:26 Vi fick reda på (från en lärare) att det inte finns pingviner på Arktis. Väldigt många hade bilder med pingviner på sin PowerPoint. Så vi tog bort bilderna från vår PowerPoint. Däremot finns det isbjörnar oc...
av Legolärarna den 3 oktober 2008 kl 09:10 Jag skickade in mitt blogg inlägg i onsdag. Och sen fick jag ett mail från Vigdis att min dokument inte gick att öppna. Jag har inte vanligt word på dator hemma, det var därför jag inte kunde skicka in inl...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|||
|