Alla inlägg under oktober 2007

Av Legolärarna - 23 oktober 2007 15:05

I dag på slöjden så var Beata och jag klara, vi har gjort ett par jättefina träd av en björkstam och en annan vanlig trästam och satt grönfärgad bomull ovanpå ( det ser mycket finare ut än vad det låter). jag blev faktiskt jättestolt över mitt träd och lådan är så gott som klar. Vi skulle bara kunna lägga till lite detaljer. Vi har också fixat så att vi har bomullsmoln som är jättefina och vi har också lagt till bär på en av buskarna så nu har vi två vanliga buskar och en vinbärsbuske, vilket ser väldigt fint ut. Eftersom att vi inte kom på något mer att göra började Beata och jag på vår väldigt ofullständiga powerpoint presentation. Vi hann faktyiskt klart med den och så visade vi upp den för Andrea i vår klass ( hon var också klar och hade stannat kvar). Hon tyckte att den var väldigt fin och kreativ. Sedan visade vi den för resten av gruppen, som också tyckte att den var bra och kom med lite nya förslag. Senare programerade vi också, det går framåt nu.

Vi hade både lyckosamma robotåkturer och också mindre lyckosamma.

 Vi filmade lite till idag på när roboten åkte över banan och gjorde saker, det ska vi ha till vår film som Caroline har ändrat lite så att den blir lite mer komiskt.
Av Legolärarna - 23 oktober 2007 15:04

Idag har vi jobbat på tittskåpen, jag tycker att det går väldigtr bra. Beata och jag jobbar på ett medans Caroline, Maria och Hedwig jobbar på ett annat. Beata och jag har utomhusmiljö och dom andra har inomhusmiljö. Beata och jag har bl.a vikt pappersfigurer som ska föreställa en kanin och en hund. Jag tycker att de blev väldigt lyckade. Vi har också målat lådan och den ser bra ut, lite för mörka färger bara. Vi har också ståltrådsbuskar och vi ska göra en grusgång som leder från husfasaden.

Beata har också gjort mycket fina stålfrådsblommor, vilket jag inte riktigt lyckade göra. Senare på dagen programerade vi det går faktiskt rätt så bra nu även om vi inte har så jättemånga bra program så har vi ett väldigt bra med vår vågturbin, träden och vindkraftverken.

 Det ända problemet är att man måste ställa den på exakt rätt ställe annars går den fel. Hoppas vi lyckas ställa den rätt på tävlingen.
Av Legolärarna - 23 oktober 2007 15:03

Idag har vi jobbat med teorin och showen. Vår teori går bra och Hedwig har varit jätteduktig och har skrivit massor hemma. Vi har jobbat och tränat mycket med teorin och också spelat in till vår dokumentärfilm och tagit bilder. caroline har jobbat med vår film på sin dator och jag tycker att hon har gjort ett jättebra jobb och filmen ser väldigt bra ut. Vi har också skrivit mycket till teorin och rapporten om olika förnybara energikällor, såsom vindkraftverk, jordvärme, bergvärme och energiformer o.s.v Ett tag så visste vi inte riktigt vad vi skulle göra och vi gjorde fel några gånger. Men nu har vi äntligen fått till det och vi vet vad vi ska prata om. Vår teori ska bara vara 5 minuter lång och vi har ca. 8 minuter så vi måste skära ner, vi har tagit bort alla onödvändiga meningar och förkortat så mycket som det går. Idag vet vi också vem som ska säga vad. Jag ska prata en hel del om vattensnålakranar, skolköket och omklädningsrummet. Men allra mest om vattensnåla kranar. Jag hoppas att det går bra på redovisningen och att det inte tar allt för lång tid.

Av Legolärarna - 23 oktober 2007 15:01

Förnybar energi och icke förnybar energi

Förnybar energi är som man hör på namnet energi som förnyas. Exempel på dessa är solen, vinden och vattnet. Solen lyser ju ständigt och kommer alltid(tills den slocknar) att förse oss med solenergi, likväl som vinden kommer att blåsa och vattnet kommer att forsa. För att ta vara på denna energi kan man använda solceller, vattenverk och vindkraftverk. Annan förnybar energi som används till t.ex till bilar är biologiskt bränsle(biobränsle), etanol, (diesel) och rapsolja.

 Annat är bergvärme och jordvärme. Icke förnybar energi är sån energi som det tar många, många år att förnya. Exempel på dem är fossila bränslen d.v.s olja, kol, gas och bensin m.m

Också atomkraft. Denna vecka har vi alltså läst läst om detta och fått det förklarat för oss på biologin. Vi har fått göra en mindmap.

Av Legolärarna - 23 oktober 2007 09:42

Idag på mentortiden så pratade vi om vilka tider och sånt vi skulle samlas på onsdan .

Det är då vi ska redovisa vår powerpoint för jurin och visa våran show som vi ska träna lite mer på imorgon på gympalektionen och kanske efter skolan också. På fokustiden så gjorde vissa provet om förnybarenergislagen . Jag och Fredrika gjorde idag,

Therese och Oline ska göra någon annan dag. Det gick inte så bra för mig, t om om jag hade pluggat ganska mycket.

På syslöjden så fick man göra klart sitt tittskåp. Men eftersom vi var klara så fick vi gå från lektionen, det fick alla som var klara btw.
Av Legolärarna - 23 oktober 2007 09:41

Elisabeth F1  

Det här är nog min sista bloggning, det är bara några dagar kvar tills tävlingen. Jobbet rullar på, vi har lite kvar men det ska vi fixa i morgon. I fredags jobbade vi klart med tittskåpen, det gick inte så jätte bra.

Färgen tog slut hela tiden så vi målade om vårat tittskåp till svart istället för blått. Men sedan tog den svarta färgen också slut, så då fick vi gå flera gånger till bilden och fråga om färg. Vi hann precis klart när slöjd timmen var slut. Resultatet blev ganska hyfsat eftersom vi nästan gjorde om hela skåpet under den här lektionen.

 I fredags hade vi sista lektionen med robot programmeringen, det gick sådär. Vi ställer roboten hela tiden på olika ställen så det är svårt att komma ihåg var den stod, därför fungerar inte uppdragen hela tiden. 

Av Legolärarna - 23 oktober 2007 09:40

Fredag

  

I fredags hade vi vår sista lektion med tittskåp.

Vi hann klart, och blev nöjda.

Vårt tittslåp handlar om miljön, jag tycker idén är bra.

Det ena tittskåpet handlar om fossila bränslen och dess påverkan på miljön.

 I det andra tittskåpet finns en miljömoppe vars bränsle är vatten.

Vatten skadar ju inte miljön, så det är ju en bra idé, tycker vi.

Nu är det bara 2 dagar kvar, jag börjar bli lite nervös.

Det jag är mest nervös för är robbot showen.

Men det ska nog lösa sig.

Det här blir sista bloggen, så jag hoppas att du har njutit av all läsning.

Det här var allt för Hanna, tack för mig.

 

 Hanna

Av Legolärarna - 23 oktober 2007 09:38

I fredags så gjorde vi klart tittskåpen. Vi skrev en förklarande text till dem och lämnade in dem till lärarna.

Tittskåpen föreställer Svalnässkolan och en lösning på deras uppvärmning av byggnaden, nämligen bergvärme.

Vi blev nöjda med båda tittskåpen som vi jobbat med under en längre tid.

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards