Alla inlägg under oktober 2007

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 17:08

Igår var tävlingen. Det gick inte så bra för våran grupp på robotprogrammeringen, eftersom våran robot inte klarade ett ända program som vi hade gjort. Men vi fick 50 p för vi inte tog i roboten när den var utanför basen.

På showen gick det bra men vi glömde vad vi skulle säga i slutet. Presentationen gick däremot jätte bra. Vi sa allt som vi skulle och fick nästan inga frågor av juryn.

  Vi klarade inga uppdrag!
Av Legolärarna - 25 oktober 2007 17:07

Den stora tävlingsdagen!!!Idag ver den stora tävlingen på sammis. Det första vi skulle göra var att programmera . det gick inte så jättebra men vi fick några poäng ändå. Jag fattar inte vad vi gjorde fel men programmen ville inte göra som vi ville. Det andra vi skulle göra var att visa våran film, det gick bra. Sen skulle vi ha vårat teoriarbete det gick bra våran presentation blv exakt 5min lång så det var bra att vi höll tidsbegränsningen. Nu är det ända vi kan gjöra att vänta på resultatet.

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 09:04

Lego projektet börjar lida mot sitt slut sista dagen är i morgon. Nervöst är väl det ordet jag får fram.

När jag först fick höra om lego projektet förstod jag inte så mycket, när jag väl förstod själva uppdraget så förstod jag inte att det skulle ta så mycket tid jag trodde det skulle bli slappt, men inte det inte. Stressen tog över och saker blev mer och mer slarvigt gjort ju mer tiden gick. Föredraget var svårare än vad jag själv trodde, och showen tog mer tid när jag nu var så stressad började jag glömma andra viktiga saker, tillexempel vännerna. Det blev mycket bråk under den här perioden och jag undrar om det var av stress eller av andra skäl det är nog inget jag själv kommer få reda på. Det ska både bli tråkigt och kul att projektet är slut, det ska bli kul att se resultatet se hur bra vi lyckades.

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 09:03

Hej!Nu är det bara en dag kvar till redovisningen och vi är mycket spända.Idag så gjorde vi klart vår show och fixade med lite detaljer till presentationen.På fysiken klockade vi våra program för att se så att de inte tar mer tid än max.Egentligen skulle vi haft ett muntligt biologiprov idag på förnybar energi men det tog så lång tid att de personerna som inte hann få det gjort idag får göra det på fredag.

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 09:02

Idag var de tävling och de är 12 grupper som ska gå vidare till tävlingen i Kista.

Jag, Astrid, Emma och Isabelle samlades på skolan halv 2, då vi tränade på vår dans och vår muntliga presentation.

Dansen & den muntliga presentationen gick väldigt bra, de var lite pirrigt innan men de ordnade sig.

När vi skulle visa upp vår robot gick de väldigt bra, alla var lugna och vi hann med alla våra sju uppdrag vi programmerat.

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 09:01

Idag har tävlingen ägt rum!

Vi började klockan 14.15 med redovisning men vi samlades lite innan för att förbereda oss inför redovisningen.

Redovisningen gick bra. Alla sa ungefär lika mycket och alla hade tränat.

Det blev dock några missförstånd med power pointet men eftersom det var första gången vi använde oss av power point i redovisningssammanhang är det inte så konstigt.

Robotprogrammeringen gick väldigt dåligt tyckte vi men lite senare fick vi reda på att vi hade fått 175 Poäng. Det gick alltså ganska bra!

Showen gick inte alls som vi hade tänkt oss. Det var tänkt att jag skulle spela ”blinka lilla stjärna” och Oscar, Filip och Oszkar skulle sjunga. Men innan showen bytte vi låt till en okänd låt. Det ledde till att jag fick spela helt själv för dem tappade bort sig.

Hampus viola del gick dock som planerat!

Nedanför kan du skåda Hampus viola! :D

    

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 09:00

Nu är höstens stora projekt snart slut och i morgon ska vi redovisa vårt arbete och tävla med roboten. På fysiken fick man välja ut två personer ur gruppen som fick programmera klart det sista. Anna och Andrea gick för att programmera det sista och under tiden tränade jag och Astrid in för biologi provet om förnybar energi. På biologi lektionen fick bara halva klassen göra provet eftersom det var muntligt. Jag och Astrid ska göra provet på torsdag istället så därför fick vi en hålltimme på biologi lektionen. Jag och Astrid gick då till det klassrummet där vi brukar programmera för att se om det fanns en robot ledig så att vi kunde programmera en sista gång. Vi frågade Lena om vi fick programmera och hon sa att det gick bra. Tyvärr gick inte själva programmeringen lika bra, den var en katastrof. Roboten ville under inga omständigheter backa eller göra det vi sa till den utan allt blev bara fel. Det var meningen att vi skulle köra ut vår vågturbin och sen köra tillbaka till basen igen men roboten ville inte samarbeta med oss idag. Programmeringen gick dåligt och besvikna och arga lämnade vi klassrummet för lektion i svenska.

Under svenskan vi fick vi lite tid att tänka igenom vår show. I morgon ska vi gå igenom showen och redovisningen en sista gång innan tävlingen börjar. På showen har vi tänkt att alla ska en speciell kjol som Anna fixat och färgglada leggings.  På redovisningen har vi tänkt att man ska se lite prydligare ut och därför har vi valt att ha en vit överdel och blåa jeans.

Nu hoppas vår grupp på en rolig tävling, ett lyckat framträdande och en bra redovisning…

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 08:58

Här är vårt slutinlägg!Tack för oss... mm det finns inget som rimmar med oss va???I alla fall här kommer inlägget!MVHAndrea

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards