Alla inlägg den 4 oktober 2007

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 18:13

 Idag har vi jobbat mycket med den teoretiska uppgiften och funderat en del om hur vi ska göra med showen. Teoretiska uppgiften är i princip klar det ända vi har kvar är att skriva klart källförteckningen. Alla jobbade väldigt hårt och vi fick mycket gjort. Men tyvärr går det inte att öppna dokument bifogade till ett e-mail på så många datorer så det är svårt att sätta ihop det alla har skrivit på datorn. Men vi lyckades tillslut.

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 16:18

Idag har vi haft en lång lektion där vi bara har jobbat med de teoretiska uppgifterna.

Vi har jobbat med PowerPoint presentationen och samlat information om de olika energibesparande och miljövänliga sätten att skapa energi. Oscar Franksson har också bestämt att vi ska ha ett nytt lagnamn som blev ”solhjältarna”. Vi har märkt att vi ligger väldigt mycket före i schemat och det gör att allt vi gör från och med nu kommer att vara ännu mer välgjort än innan. Titt lådan är snart klar, i alla fall den jag jobbar med, vi gör NK huset och en uppfinning som ska ge massor av energi utan att man förstör naturen eller luften.

Senare på dan så hade vi so och då jobbade vi med ett projekt som går ut på att man ska göra någonting i kommunen som gör att det blir miljövänligare på något sätt, vi har valt att sätta upp ett vindkraftverk utanför baracuda.

 

Daniel

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 16:02

Blogg  tisdag 2:a oktober  - 07

 

Idag så har vi arbetat med förnybar energi på SO:n och engelskan.

På SO:n så skulle vi komma på en idee om något smo vi vill med våran kommun. Vi kom på att man skulle ha en tunnelbana som gick från stan och mörby och hit.

Då skulle fler människor att åka den och då skulle man kunna ställa in vissa buss linjer och det skulle bespara energi.

 Sedan på engelskan så skrev vi om wave power (vågkraft) och det gick bra.

 

Det var det enda som vi gjorde på den tisdagen

  

Niclas 8E   nr E 44   

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 16:01

Idag så har vi haft matteprov språk och bild. Nu när jag skriver det här så har vi Fy/Tk. Eftersom att jag inte har så mycket att göra så skriver jag blogg. Vi har egentligen inte jobbat så mycket med förnybar energi, så jag tänkte skriva om allt annat jag hart gjort idag. Först på morgonen så hade vi matteprov. Det kändes skitbra tills det att jag lämnade klassrummet och förstod alla slarvfel jag hade gjort. Då blev jag sur eftersom att jag hade 40 minuter tills nästa lektion och inte hade använt tiden till att rätta till slarvfel. Nästa lektion var tyska och där så gick vi igenom grammatik till provet, men Birgitta var i grupprummet och pratade med Fredrika så att det var en rätt så chill lektion. sen så hade vi bild. Halva klassen var hos Mona. Jag var en av dem. Vi tränade på att måla ellipser. Det var rätt lätt och syftet var att vi skulle kunna måla cylindrar. Det var en rätt så stökig lektion. vi hade en lång rast så vi drog tkill torget och fettade oss på grillen. Sen så började vi tekniken och jag satte mig och började skriva blogg och nu är jag klar.

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 16:00

Bloggen Aaa, då var det dags igen att skriva blogg. Idag har vi haft matte prov( det gick inte så bra) språk och fysiken förstås som är på nu. Bredvid mig sitter Henric som också gillar att blogga. På bilden diskuterade jag och Henric livet. Vi har kommit fram till att killar börjar lättare rodna än tjejer. Vi vet inte skälet till detta mysterium men vi har våra misstankar...Ett av detta skälen måste vara att tjejer har mycket mer smink och foundation så man ser inte vilken färg dom har under. Med oss killar som inte har något smink lyser som tomater. Jaa..... robot projektet går ju helt okej också .  Nu ska jag diskutera vidare med Henric.. och vem vet kanske vi kommer diskutera djurmisshandel eller kanske om älgar men en sak är säkert vi båda älskar att blogga.                                                   
                                          //Mora Mange

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 14:59

Idag på onsdagen så har vi jobbat på bilogin och fysiken med robotprogrameringen.

vi förstår nu robotarna helt och hållet o programeringen går jätte bra.

Den teoretiska delen är också rolig men det är förvirrande med att man ska skriva så många olika saker, men det vänjer man sig vid.

Vi har också gjort klart vår show som ska bestå av en film.

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 14:54

I dag har vi jobbat med våra robotar och programmerat dem.

  Vi gjorde några uppgifter och det gick bra. Vi var i sal 342 med Pia och Niclas.

Efter det var vi i sal 327 med Ricardo och Per. Där jobbade vi med den teoretiska delen. Där döpte vi oss till legograbbarna.

Jag, Kasper och Patrik jobbade med PowerPoint och Oscar, David jobbade med våran muntliga prestation.

Av Legolärarna - 4 oktober 2007 14:52

Hej!

I so:n har vi skrivit en uppsats. Det är en uppsats där vi låtsas vara politiker och ska komma på en bra och miljövänlig idé. Då vi har kommit på att man kan bygga en biobränslemack.

Det är väldigt miljövänligt eftersom man använder biobränsle, dvs. bränsle (koldioxid) som tas direkt från luften och bildar inte nytt koldioxid. Medans fossila bränslen tas från jorden och bildar nytt bränsle(koldioxid) i luften när vi redan nu har alldeles för mycket i luften.

Vi har skrivit mycket mer och utförligt om detta.

 

Idag så hade vi också hemkunskap, och som vi gjorde förra gången så sparade vi energi genom att ha ett vattenbad i diskhon när vi diskade. Det är väldigt bra och sparar på energi!

E2 Anna

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards