Alla inlägg den 10 oktober 2007

Av Legolärarna - 10 oktober 2007 15:53

Dagens sammanfattning (onsdag)


 Idag fick vi jobba mycket på vårt robotprojekt.Vi börjar onsdagar vanligen med svenska, fy/tk sedan engelska.

Men idag blev det istället ett 3 timmars pass med Legoprojektet.

 

Vi hann göra en finslipning på några program och en Mindmap till vår PowerPoint-presentation.

 Jag och Inti byggde några specialarmar konstruerade för att fånga upp den Röda bilen.
Av Legolärarna - 10 oktober 2007 15:48

Idag har vi haft trippelpass i No.

Alla grupper fick välja om man skulle jobba med showen, den teoretiska uppgiften, Power-Pointuppgiften eller programmeringen. Filip var på fotboll idag, därför bestod vår grupp bara av Jag, Oszkar, Oscar L och Hampus.

Vi valde att Hampus och Oscar L skulle jobba med den teoretiska uppgiften ca halva lektionen medans jag och Marko skulle programmera.

Det gick bra att programmera. Vi började med att titta vilka uppdrag vi hade gjort.

Efter att vi gjort det finslipade vi på dem som behövdes. När Hampus och Oscar kom tillbaka började de programmera ringarna. Det gick bra. Jag försökte få vattenturbinen att sjösättas vilket jag lyckades med. På slutet av lektionen började jag och Marko på solcellsuppdraget men vi blev tyvärr aldrig klara. Personligen tycker jag att det uppdraget är det svåraste. Efter Lunchen hade vi språk.

Av Legolärarna - 10 oktober 2007 15:46

F4 Ando Wikström 8F

I dag har vi tyvärr inte haft några inplanerade lektioner med legoprojektet.

Men under fokus tiden på eftermiddagen så arbetade vi delvis med att framställa en show till lego tävlingen.

Men också med att försöka lista ut vilket uppdrag vi skulle programmera in roboten till att göra under nästa halvklass timme i antingen biologi eller teknik.   

Men bara därför att man inte har någon lektion om hållbar utveckling betyder inte att man inte ska tänka på det när man till exempel diskar eller printar ut papper från datorn.                     

I dag när jag och mina kompisar var nere i biblioteket under lunchrasten såg jag att skolan har börjat ta betalt för att kopiera papper.

Det tycker jag är en bra idé inte bara för att det sparar på miljön men också för att skolan spara pengar som de kan köpa in nya mer användbart material än papper.

Av Legolärarna - 10 oktober 2007 15:45

Hej alla glad natur älskare idag har vi arbetat med biologi och fysik.

Vi satt i datasalen och arbetade med uppgiften till på fredag  vi ska lämna in en skriftlig rapport på vårt arbete vi gjort hittills.

Vi blev klar  med den uppgiften och började på vår power point  presentation. På samhällskunskapen (so) arbetade vi med religion och islam det var helt okej. På språket hade vi prov det var ganska svårt men hoppas de gick bra

. hej då alla natur älskare

Av Legolärarna - 10 oktober 2007 09:25

Vi har haft novelltävling så vi har inte kunnat arbeta med legoprojektet nått idag.

Men vi har funderat hur vi ska kunna förbättra München Bryggeriet med deras el dom ska kunna byta till miljömärkt el. För att förmedla detta ska vi Maila företagen som har sina lokaler inhyrda där.

Vi har planerat att skriva nått i den här stilen: Berätta om att München Bryggeriet är väldigt miljövänligt för att dom har renoverat för flera 100 miljoner och bytt till fjärrvärme osv.

Sen ska vi ge lite råd om vad dom kan tänka på att göra för att spara el i deras lokaler.

Det blir billigare för dom och bättre för miljön. 

  

E2 Sofia F

Av Legolärarna - 10 oktober 2007 09:23

Måndag v.41                    

Idag blev det inget jobb med lego bygget med roboten.

Men vi fortsatte jobbet med vårt titt in skåp om NK och förbättringen.

Vi har nästan alla delar som behövs till bygget.

Bygget ska bli NK där ska vi visa hur det ser ut och

 visa hur man sparar mera energi.

Vi kommer snart ha ett prov om det här.

Av Legolärarna - 10 oktober 2007 09:22

I dag hade vi novelltävling så vi slutade vid 12, vilket var skönt.

Demi, Anna, Ebba och jag gick hem till mig för att göra klart rapporten tillsammans.

Det gick jättebra.

Vi har nu kommit fram till att vi ska ändra vår show en gång till (tredje gången), den här gången blir det superbra, tror jag.

Vi har satt en ny text till en låt, den handlar nu om förnybar energi.

Jag kommer kompa på gitarr, jag tror det blir super.

Tjejerna sjunger verkligen bra.

Nu känns allt superbra, hoppas det kommer fortsätta så här.

Det var allt för nu, hörs om en vecka!

Av Legolärarna - 10 oktober 2007 09:21

Idag har vi haft novell-skrivning så vi har inte arbetat något med lego-arbetet

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards