Alla inlägg den 15 oktober 2007

Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:26

Hej allihopa!

 

I fredags pysslade vi en hel del med vårt projekt, på biologin och fysiken så programmerade vi robotarna, vi har kommit ganska långt nu.

Men vårt usb har strulat lite så vi missade lite tid men vi försöker jobba lite effektivare nu så vi ska ja igen lektionen vi missade.

Vi jobbade också med vårt tittskåp på slöjden, som snart är klar.

Våran film är också snart klar så det mesta börjar bli klart nu vilket är väldigt skönt.

 
Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:25

Hej

Projektet går vidare och nu har vi börjat arbeta med PowerPoint redovisningen. Vi har delat upp gruppen i två mindre grupper så att arbetet ska gå fortare. I går fick vi programmera robotar i två timmar vilket vi trodde skulle ge resultat men det blev inte så mycket gjort utan vi höll mest på med att förbättra det vi redan börjat med. Programmeringsuppgiften att få vagnen att åka ner var svårare än jag någonsin kunde föreställa mig och det var inte heller lätt att placera ut våg turbinen, samtidigt som vi skulle försöka ta med den röda bilen tillbaka till basen. På slöjden arbetar vi för fullt med vårt tittskåp som börjar se riktigt fint ut. Vi limmade fast cyklarna, jag satte fast och sågade till solstrålar medan Andrea gjorde en tv. Projektet fungerar bra och jag tycker att arbetet går framåt i gruppen.

  

                                                  
                           ”Svår”

Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:22

Nu närmar sig slutet av Lego projektet med en ruskig fart. I dag på svenskan arbetade vi med vår PowerPoint redovisning och Andrea och jag blev nästan klara med vår del. På tisdag ska vi redovisa PowerPoint-arbetet inför klassen. Jag kommer att redovisa förslagen till förbättringar för tennishallens uppvärmning. Jag kommer även att berätta en del information om tennishallens elektroniska prylar och vad de kan göra för att spara mer energi. På slöjden arbetar vår grupp nu för fullt med vårt tittskåp. Det blir faktiskt mycket bättre än jag hade väntat mig. Även under dagens (fredag) bildlektion fick vi även arbeta med tittskåpen men jag var på hälsoundersökning halva timmen så det blev inte så mycket arbete utfört. Andrea var också frånvarande eftersom hon skulle på begravning. Vi gjorde bara utsidan på tittskåpet fin och nästa lektion ska vi klistra fast solceller på taket som vi gör av silver färgat papper. Igår hade vi ett dubbelpass med programmering och det fungerade bra. På dubbelpassen brukar vi dela upp gruppen i två mindre grupper och använda två robotar. På det sättet blir programmeringen effektivare. För mig gick programmeringen ganska bra den här lektionen och jag lyckades utföra två uppdrag. Den andra delen av gruppen gick det också bra för men de arbetade mest med att förbättra våra gamla program. I vår grupp fungerar projektet bra och det går framåt men jag tycker vi ska försöka jobba lite effektivare på programmeringslektionerna eftersom det inte är så lång tid kvar till projektets slut.

Vi klarade uppdragen elledning och vatten kraftverket:



Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:21

Hej

Idag har vi jobbat med vårat tittskåp, det gick väldigt bra och vi jobbade flitigt. Min kompis Alex gjorde några bilar till tittskåpet som var mycket bra gjorda.

Vi hade många planer till skåpet och vi kom en bra bit på vägen. Det som återstår att göra är att måla det sista.

Vi lämnade också in ett arbete till vår lärare som vi hade i läxa.  

Daniel

Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:20

Idag jobbade vi med tittskåpet på slöjden. Det gick bra och vi är nästan klara. Jag och Johanna

jobbade med att ordna bergvärme, till Josefin och Louises tittskåp.

De gör Svalnässkolan.

Jag och Johanna har strött stenar och sand på vårt tittskåps väggar så att det ska likna mer som det ser ut i verkligheten. Det ser jättefint och bra ut.

Olivia är i Portugal så därför kunde inte hon hjälpa oss.

   
Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:18

Idag fredag:Idag på svenskan så fick vi jobba på datorerna och vi fick frivilligt jobba med vad som

helst som handlande om legoprojektet. Våran grupp jobbade halva tiden med att jobba med PowerPoint.

Sen så började vi jobba med engelskan för vi skulle ha ett föredrag idag och vi skulle helst kunna allt utantill. På engelskan var våran grupp först upp för ingen annan ville varar först. Alla i gruppen kunde nästan allt utan till och det gick jätte bra. Sen sluta vi och det var helg! 

Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:17

Hej, idag har vi arbetat på bra och vi har programmerat en massa nya uppdrag bara på en dag.

Vi hade otur i början av lektionen för inget fungerade som det skulle och vi tyckte att det var fel på roboten men det var inget fel på den.

På något sätt fick vi en extra turknuff och allt klaffade bra.

Vi har klarat av de flesta uppdragen som man kan göra och vi har nu bara några få uppdrag kvar att göra, som vi hoppas att vi kan göra under nästa lektion. Ifall vi hinner klart dessa uppdrag och även klarar oss bra på uppvisningen så kanske vi kommer vidare till de större tävlingarna och det vore kul för vi hoppas på att komma vidare till Danmark.Tack vare våra framsteg idag ligger vi bra till i tävlingen och sen är det bara att hoppas på att robotplanen blir som den i skolan vi har övat på, för då kommer det att gå jättebra!

Vi höll på att råka ut för ett litet missöde i slutet av lektionen för jag råkade spara något som var gammalt, men vi hade tur för det var den senaste uppdateringen och det var en stor lättnad när vi fick reda på det. S

å allt har gått bra idag förutom det lilla missödet som vi fixade till tillsammans.
Av Legolärarna - 15 oktober 2007 09:16

Så var det dags igen att skriva i dagboken, en trogen vana på både gott och ont. Som alltid jobbar vi med tittskåpen på fredagar, nu börjar det verkligen likna något med det fina taket och all inredning: nästan som ett dockskåp.

När jag ändå skriver kan jag passa på att berätta om den gångna väldigt händelserika veckan. När vi kom till skolan visste vi att det började dra i hop sig så det var bara att lägga in slutspurten.

På en lektion förvandlade vi en risig robotprogrammering till en som tar 200 poäng, en förvandling på inte mindre än ungefär 170 poäng. Idag 09.00, inte en sekund senare, var det också sista inlämningstid för det teoretiska uppdraget, en deadline vi med nöd och näppe överlevde tack vare en extra växel igår kväll.

Snabbmat ligger oss alla varmt om hjärtat, därför siktar vi mot danska pölsekorvar och amerikanska hamburgare.

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards