Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Legolärarna - 11 oktober 2007 23:35

F4 Ando 8F

I dag har vi tyvärr inte haft några inplanerade lektioner med legoprojektet. Men under fokus tiden på eftermiddagen så arbetade vi delvis med att framställa en show till lego tävlingen.

Men också med att försöka lista ut vilket uppdrag vi skulle programmera in roboten till att göra under nästa halvklass timme i antingen biologi eller teknik.  

Men bara därför att man inte har någon lektion om hållbar utveckling betyder inte att man inte ska tänka på det när man till exempel diskar eller printar ut papper från datorn.                     

 I dag när jag och mina kompisar var nere i biblioteket under lunchrasten såg jag att skolan har börjat ta betalt för att kopiera papper.

Det tycker jag är en bra idé inte bara för att det sparar på miljön men också för att skolan spara pengar som de kan köpa in nya mer användbart material än papper.

Av Legolärarna - 11 oktober 2007 23:26

Idag fick vi arbeta mycket med lego-projektet. Det var jättekul.

På slöjden till tittskåpen var vår ursprungliga idé att kombinera sol, vind, och vattenkraft men vi bestämde oss rätt snabbt att vi skulle göra något annat för alla tänkte göra nästan likadant som vi. Våran idé som vi nästan har byggt färdigt nu är att man ska cykla till jobbet eller till skolan och samtidigt ladda upp ett batteri med hjälp av ”cykelhjulets snurr”. Sen ska man ta med sig batteriet in och kanske använda den till tv:n, lampan eller datorn.

Idag på slöjdlektionen blev vi nästan klara med tittskåpen. Det vi har kvar är att göra, är att göra lådan lite snyggare på utsidan. Vi ska bland annat sätta solceller uppe på lådan gjorda av silverpapper.

 

På programmeringen gick det både bra och dåligt. Vi delade upp oss så att Astrid och jag arbetade med ett program och Carin och Andrea arbetade med ett annat. Astrid och jag höll på att kämpa med ett program där man ska slå till en vagn så att den rullar nedför en räls. Det gick inte så bra för oss men vi kämpade på. För Carin och Andrea gick det betydligt bättre. De lyckades skjuta ut en elledning och ett vattenkraftverk.

Alla i gruppen är taggade och jobbar på bra men för att få programmeringen bra hoppas vi på mycket mer programmerings-tid.

 

Anna   Power Flowers

 
Av Legolärarna - 11 oktober 2007 23:19

Moln är vita och likaså limmet Matilda använde när hon limmade solrosor under slöjden idag. De blev underbara: gula, men inte fula,  med brunt i mitten och en grön, skön stjälk. Hihi, rim är alltid roligt.    Själv försökte bygga en traktor men precis när jag skulle börja bygga glömde jag bort hur en trkator såg ut. Som tur var visste Jennie och Matilda. Jag limmade också fast sidorna till ett stjul som Matilda sågade ut. Den blev riktigt färglad.   Jag vet inte vad Jennie och Antonia gjorde men jag tror att Jennie höll på med ett hus och Antonia med en bil.    Nu har vi bara en gång kvar att hinna färdigt med tittskåpen och jag tror att vi kommer att göra det.

Av Legolärarna - 11 oktober 2007 23:17

Idag har vi fortsatt med våra tittskåp. Jag och Therese kom på lite nya saker som funkar toppen.

 Jag är nästan bombsäker på att vi kommer hinna färdigt i tid. Vi har ett glatt humör i gruppen och jag har inte stött på några problem än, även fast det trotts allt gått flera veckor.

Jag längtar till tävlingen, och jag är nervös för hur det kommer att gå.

 Jag hoppas på ett lika glatt humör i vår grupp som vi har haft hittills. Allt funkar verkligen jättebra.

Av Legolärarna - 11 oktober 2007 23:16

Idag har vi gjort uppdragen, våran grupp E5 han med 3 uppdrag.

Vissa uppdrag måste man bygga saker i lego för att klara av uppdragen som lätt kan gå sönder.

Det är kul och göra uppdragen men ibland svårt och jobbigt.

På biologin så läste vi om fossila och förnybara bränslen, det var inte lika kul men man måste kunna det tills provet.

Av Legolärarna - 11 oktober 2007 23:15

Idag så hade vi en lång lektion med teori.

I min grupp satt vi vid datorer och skrev om förnybara bränslen.

På so lektionen så snacka vi om våra ”ide” och ingen i våran grupp fatta något så det var ganska degigt… men nu har vi kommit igång! På biologi lektionen så har vi snackat om vad t.ex torv är och det är döda djur och växter som blivit någon smörja.

Nu när vi kommit långt och kan ganska mycket så har det börjat bli ganska kul och ser fram emot tävlingen.

// Erik.

Av Legolärarna - 11 oktober 2007 23:13

F2 LouisaHejsan,Av någon konstig anledning så har inga av de inläggen jag skrivit kommit in på bloggen vilket är väldigt jobbigt. Men det finns inte så mycket jag kan göra åt det nu. Idag i skolan har vi inte hållt på med Lego preojektet en enda lektion men efter skolan var jag, Camilla Pauline och Hedvig hemma hos Hedvig för att jobba på filmen. Det är svårt att göra en film på 3 minuter. Vi har lite kvar att göra, bl.a att Alexandra måste vara med i en scen och att fixa lite med musiken och så. Det regnade idag så vi filmade inte för det skulle bara bli trist och grått. Jag är väldigt tveksam över hur slutresultatet på denna film kommer att bli. Igår på Fysiken jobbade vi med vår powerpresentation och den ser riktigt bra ut. Vi har ganska mycket kvar att göra men än så länge går det bra! Det var allt jag kunde komma på att skriva om så länge.

Av Legolärarna - 11 oktober 2007 22:54

Under dagens slöjd- lektion fick vi arbeta med våra tittskåp. Eftersom vi var på Danderyds sjukhus så är det vårt skåps tema. Därför började jag och Isabelle med att måla utsidan på vårt skåp och sedan började vi göra möbler som inredning. Emma & Astrid gjorde klart taket till deras skåp och de började också att fixa lite små grejer.

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards