Alla inlägg under oktober 2007

Av Legolärarna - 26 oktober 2007 12:09

Hej igen!

Det här är mitt sista inlägg L

Tänk vad mycket man har fått gjort den senaste tiden ändå!

Vi fick 170 poäng på programmeringen, och är på 14 plats av 36 grupper.

Det är bra, tycker jag, med tanke på att vår robot inte riktigt gjorde som vi ville att den

skulle göra.

(Det kan man skylla på oss eller på roboten, beroende på vad man känner för)

 Det har varit fantastiskt kul att jobba med det här projektet!

Vi som grupp har fungerat bra, enligt mig, även om vi har varit osams ibland.

Vi har löst alla problem vi stött på som en grupp, och det är otroligt bra och roligt.

Nu är det bara att hoppas på att vi går vidare. Vi har inte fått våra resultat för showen och

presentationen, så man vet aldrig vad som kan hända. Kanske går vi vidare?

Ha det bra nu, och glöm aldrig den finaste gruppen D2! <3

 
Av Legolärarna - 26 oktober 2007 12:08

  Idag, måndag, blev vi helt färdiga med tittskåpet. Vi trodde att man inte skulle ha den här lektionen på oss men det var bra i alla fall för då kunde vi lägga till små detaljer. Jag blev nöjd med vårat tittskåp, det blev fint och vi använde många olika material.

På eftermiddagen stannade jag och Nina för att göra klart de sista robotprogrammen. Det gick ganska bra och vi klarade det vi hade tänkt oss, men när vi skulle testa alla uppdrag och ta tid så märkte vi att det var ett som inte fungerade. Det uppdraget hade funkat förut så det var lite konstigt.

Det var uppdraget med uran som krånglade för roboten svängde olika varje gång. Ibland körde den för kort, ibland för kort.   

Av Legolärarna - 26 oktober 2007 12:07

  

Så det här är mitt sista blogg inlägg!

Jag är mycket nöjd med hur vi presterade igår på tävlingen. Även om själva programmeringen gick lite sämre just då så har vi verkligen gjort allt vi har kunnat och showen och presentationen blev jättebra. 

 

Idag gjorde jag biologi provet. Jag var jättenervös men det gick bra ändå. Det var annorlunda med ett muntligt förhör till skillnad från de skriftliga som man brukar ha.

 

Snart börjar höstlovet, det behöver jag, det behöver nog alla eftersom vi har jobbat väldigt hårt.

  

Olivia R

 

Av Legolärarna - 26 oktober 2007 12:01

Hej, idag är det sista gången jag skriver ett inlägg! Idag så har vi inte jobbat någor med projektet för igår så var tävlingen och det gikc väl inte så bra.

Vi började med roboten och då blev ALLT fel den började hacka för hjulet inte var inställt rätt, träden välte, fördämningen blev fel, oljefatet kom fel, det ända som gick bra var majsen, men jaja that's life! Sedan så hade vi showen då spelade jag gitarr och amanda sjöng men det blev lite fel där med för det bar tänkte att vi skulle ha el-gitarr, trummor, bas och mick men nu blev det akustiskt så det blev inte samma effekt. Men det gick iallafall bättre än roboten. Sedan målade vi oss blå i ansiktet och hade röda näsor och röda kinder så alla stirrade lite konstigt på oss men presentationen gick SUPER!!

Allt gick perfekt så dagen slutade i topp och det var skönt! Men jag tror (vet) att vi inte kommer gå vidare för roboten blev fel men det var kul iallafall men detta pojekt! Tack så mycket för detta lego leauge, ha det gött!!


Av Legolärarna - 26 oktober 2007 11:59

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 17:13

Det var den här veckan det avgjordes, vilka som skulle gå vidare och vilka vars programmerande var över. Jag kände till min inte allt så stora förvåning spänning i klassen, tävlings anda. Alla blev egoistiska, alla ville att deras grupp skulle gå vidare. Vår grupp hade finslipat allt, inget kunde gå fel… det var onsdag och nu skulle det avgöras. Man kände nervositeten i luften. Det fanns tre steg i tävlingen, även då alla inte var lika viktiga behövde vi koncentrera oss till det yttersta. Det fanns robot uppvisning där man skulle visa vilka uppdrag man klarade av, det fanns showen som var som en liten sinnes upphöjare och så fanns det presentationen. I presentationen beskriv vi lite kort vad som håller på att hända med miljön och hur man kan få ut budskapet om att vi faktiskt måste göra någonting åt det.  Robot uppvisningen och presentationen var viktigast. Det steg vi började med var robot uppvisningen. Jag hade stora förväntningar och det var ett riktigt bakslag när några av våra program inte fungera. Jag kände först hur mina förhoppningar hoppade iväg men sen tog jag mig samman och tänkte att det säkert skulle gå bra. Mycket riktigt gick det som jag tänkte. Showen och redovisning gick galant och jag tror att våra chanser är väldigt stora. I mig finns det nu glada och även sorgsna reaktioner relaterade till att programmeringen kanske nu är slut. Jag känner mig glad då jag känner att vårt hårda arbete nu gav oss tillbaka, då det gav oss fina prestationer. Jag är också lite ledsen då allt nu kanske är slut. Det är tolv lag som går vidare och jag hoppas innerligen på att vårt lag ska bli ett av dem.    

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 17:12

Hejsan!
Det här är mitt sista inlägg.
Det här projektet har varit kul att jobba med och jag hoppas att det kommer flera projekt som liknar detta!
Sammarbetet i våran grupp har gått jätte bra och vi har alltid haft kul när vi jobbat.
I onsdags så var det ju tävling och det gick bra, förutom att programeringen gick inte som vi hade tänkt,
men nu har vi fått veta hur mycket poäng vi fick så nu känns det mycket bättre! :D
Hej då!
Josefin,  D2

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 17:09

Torsdag:

Det gick ganska bra i tävlingen igår, Showen blev ganska lyckad , vi råkade blanda ihop några repliker men utöver det så gick det bra. PowerPoint presentationen  gick bra men tyvärr så hann inte Ellinor berätta sin del om pellets pågrund av den korta tiden. Vi hade lite komplikationer under Robottävlingen, det blev väldigt  stressigt så vi tänkte inte på att ställa roboten precis på millimetern på banan så tyvärr så lyckades vi inte få så många poäng. Men vi är nöjda ändå och hoppas få bra betyg i slutändan. 

 

Vendela Ängek 

   

                                                  
          

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards