Alla inlägg under oktober 2007

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 08:57

Idag var då sista lego-leaguedagen. Vad ska jag säga? Jag är ganska lättad. Har varit si sådär hela tiden både med gruppen och med allt annat.

Jag ska inte ljuga. Idag gick det ”far-åt-blåkulla-dåligt”. Det enda som gick hyfsat var presentationen om man inte räknar med teknikproblemen. Hyfsat, inte bra, inte dugligt – hyfsat! Presentationen, robot-visningen och showen, usch säger jag bara! Tekniken var helt emot oss. Men ja, nu är det historia som tur är.

Lego-projektet får tyvärr inget ”tjoho” av mig. Jag vet inte riktigt om det beror på våra små ”problem” inom gruppen eller själva alltet. Hur som helst inget ”tjoho”.

 

/Jennie Ä

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 08:56

Idag har vi haft vår tävling det har gått ganska bra faktiskt vi fick ihop
175 poäng på roboten och det är vi nöjda med.

Vår presentation gick också bra fast vi drog ut lite på tiden.

Av Legolärarna - 25 oktober 2007 08:55

Onsdag… den stora dagen,

dagen då vi skulle visa vad vi går för. Vår grupp samlades i skolan kring tvåtiden, vi började med att hämta våra tittskåp.

Redan då var vi en timme för tidiga, vilket gav oss möjligheten att kunna öva på vår presentation och show. Vi bad om att få ett grupprum där vi kunde få öva på just presentationen och showen (först fick vi ett grupprum, sedan blev vi flyttade till ett eget klassrum). Vi började med att putsa lite på vår show så att den blev perfekt, sedan fortsatte vi med att öva på vår presentation. Sedan blev det dags för oss att visa våra programmeringar på vår robot. Vi gjorde i ordning vår robot medans ett annat lag visade sina programmeringar. Vår ”uppvisning” började bra, det första vi gjorde var att ta ut alla träd, ett vindkraftverk och på samma gång trycka på satelliten. Men sedan hände något mycket irriterande… vi hade inte vårt vågkraftverk på samma bord, så vi förlorade en av de två omgångarna bara sådär. Den andra omgången gick ganska bra, vissa saker lyckades vi bra med och andra inte. Men vi tror att det gick bra för oss i förhållande till andra grupper. Men det som stör oss är att vi skulle kunnat gör bättre ifrån oss. Efter det var det dags för showen (jag tror att alla i vår grupp var ganska nervösa). Vi fick också mer åskådare än gruppen innan oss. Men det gick superbra, Max ägde runt. Ingen klantade sig eller något i den stilen. Det var faktiskt riktigt roligt. Efter det hade vi en ganska lång rast så vi bestämde oss för att gå ner till torget och köpa lite godis, jag hade inga pengar så jag fick snylta på Matte. När vi kom tillbaks från torget gick vi och hämtade våra tittskåp som vi hade satt i ett klassrum. Sedan var det dags för redovisningen, jag var ganska nervös fast jag kunde mitt manus utantill. Sedan var det bara att börja prata, det gick superbra.

Alla i gruppen kom ihåg vad de skulle säga och PowerPoint presentationen var perfekt. Jag var jättenöjd med min insats, med allas insats. Redovisningen blev avslappnad och grym, alla i vår grupp blev nöjda.

Vi är alla rätt så nöjda med dagens resultat, men vi skulle kunna gjort robotuppvisning bättre än vad den blev, men annars är vi nöjda med dagen.

Av Legolärarna - 24 oktober 2007 17:08

Idag var det tävling!

Robot uppdragen gick inte så bra, men showen och PowerPoint presentationen gick jätte bra!

Våra robot uppdrag var bara fyra stycken, eftersom att våran robotprogrammering för några dagar sen försvann, som Louise skrev. Jag tycker ändå att det blev bra, för att vi snabbt fixade ihop en kort programmering på bara två dagar.

Som showframträdande sjöng vi Stevie Wonders I Wish.

PowerPoint presentationen handlade om hur Svalnässkolan, en lågstadieskola som vi gjort en energibesiktning av, skulle kunna använda sig av mer förnybar energi.

Jag tycker att det här projektet har varigt väldigt roligt att jobba med och speciellt eftersom att vi i vår grupp har gjort vårt bästa redan från början.

       

Av Legolärarna - 24 oktober 2007 14:50

Tisdagen 23/10

 gjorde vi klart de sista förberedelserna för tävlingen på onsdagen 24/10.

 Vi finslipade de uppdrag vi gjort klart på vår robot, och vi övade på vår redovisning och show.

Vi är klara inför tävlingen och hoppas på bästa möjliga resultat, och vi hoppas på att våra ansträngningar kommer att visa resultat!

Av Legolärarna - 24 oktober 2007 14:47

I Måndags gjorde vi klart tittskåpet! Vi var nästan klara, det vi gjorde var att lägga till lite detaljer, som moln och buskar runt huset. Sedan skrev jag en presentation om huset och limmade på den på sidan.

Vi ändrade lite på vår show, men det gick bra och vi övade in allt.

Förra veckan visade vi vår presentation för Tove och hon sa vad som var bra med presentationen och vad vi kunde förbättra.
Av Legolärarna - 24 oktober 2007 14:46

Idag fredagen den 19/10På svenskan var vi i datasalen som vi brukar vara.Vi fick arbeta med arbeten som inte var klara för nu på onsdag ska vi ha presentation.Vår grupp e5 arbetade med PowerPoint och vad vi skulle säga inför juryn. Jag själv ska prata om fjärrvärme och tittskåpen.På biologin fick vi som på svenskan arbeta med övriga saker inför presentationen.Det var bra att vi fick arbeta med samma sak på både lektionerna för nu är nästan alla klara i vår grupp med presentationen.Vi ska prata och göra en show för juryn nästa onsdag.Sen började engelskan och när den lektionen var sluta var det HELG! 

Av Legolärarna - 24 oktober 2007 14:37

Idag 23/10

har vi arbetat mycket med legoprojektet.

Nästan alla lektioner gick åt till det svenska, SO, NO. Vi har fixat vår PowerPoint-presentation så den är helt färdig. Nu återstår det bara att kunna sina texter ordentligt.

Vi har också fixat så att alla robotuppdrag är felfria så nu hoppas vi på att det ska fungera när det gäller. Showen är jag osäker på.

Det har i alla fall gått bra med det mesta.

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards