Alla inlägg under september 2008

Av Legolärarna - 26 september 2008 10:19

Under lektionen jobbade vår grupp med läsa och ta from fakta om den globala uppvärmningen/växthuseffekten. Vi pratade om vem som skulle göra vad och att man hemma skulle försöka ta reda på mer fakta om växthus effekten. Det fördjupnings ämne som vi har valt är: Globala uppvärmningens effekt på Golfströmmen. Samarbetet i gruppen fungerade bra, men vi skulle lagt ner mer tid på att få fram fakta från internet, inte bara från våra läroböcker. Här nedan ser ni en bild som föreställer den nordatlantiska Golfströmmen.

Av Legolärarna - 26 september 2008 10:18

Dagbok: Dag 25/9 – 26/9 2008

        Idag så hann vi inte så jättemycket, vi kunde ha varit mer effektiva. Men jag hann skriva svar på en fråga för hand som jag sedan fick skriva over på datorn (hann ej detta på lektionen). Hilda gjorde en fin teckning till fråga No 1 och Alex hjälpte Hilda lite och hittade info om växthusgaser. Vi kom också fram till fråga No 3, vad vi tycker påverkar oss här, och vi valde Golfströmmen som ger oss den mesta varma luften och är därför väldigt viktig. Vår effektivitet kan definitivt för bättras på lektionen. Hemma så renskrivde jag fråga No 1 på datorn, Hilda No 2 , och Alex No 3.

D7
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:18

Denna vecka fick jag och min grupp det hårda beskedet att vi inte var en av det två grupper som gick vidare i vår klass i robotprogrameringen och fick därför inte fortsätta att programera.  Jag är mycket nöjd med mig och min grupps insatts i denna tävling även fast vi inte gick vidare, men som tur är finns det ju två andra chanser att bli en av dom som representerar Viktor Rydbergs sammskola, nämligen show och presentation.

Min presentation ska jag göra med min grupp som består av Anabelle Lancelot  och Jessica Engman.  Ämnet är  global uppvärmning och vi har fått mycket inormation inom detta ämne.  Vi såg tillexempel på Al Gores film ” An Inconvenient  Truth”.  I filmen håller han ett föredrag om hur vi förstör våran planet på olika sätt och vad bieffekterna kommer att bli om vi fortsätter som vi gör nu. Jag är helt säcker på att denna film öppnade mångas ögon kring detta ämne.

Showen ska  jag  göra med en annan grupp som vi fick välja själva. Vi har bestämmt oss för att göra en film. Filmen ska handla om hur det  kommer att bli om vi fortsätter i samma bana som vi gör nu, att förstöra våran planet!

C1
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:17

: I början av veckan fick vi reda på vilka som kvalificerat sig vidare i robotprogrammeringen. Min grupp var tyvärr inte en av dem, men nu får vi en större möjlighet att jobba mer med miljön. Jag tycker att min grupps insatts i programmeringen var mycket bra. Vi stötte på en del motgångar men löste dem tillsammans. Idag, fredag, har vi försökt komma på vad vårt problem ska vara i miljöprojektet. Vi har kommit på några olika förslag, men vi har inte bestämt ännu. Det gick bra annars, vi hade idag inte någon lektion då vi fick möjlighet att jobba, men vi pratade på raster osv. Denna vecka fick vi lära oss mer om växthuseffekten och om vad det är för något, samarbetet gick väldigt bra. Vi fick också ett häfte om alla uppgifterna och så skickade vi iväg ett mejl till en miljöexpert på Danderyds kommun som vi hoppas få svar på inom kort. I mejlet frågade vi om hon hade sett någon skillnad i den lokala naturen som orsakats p.g.a växthuseffekten. På So’n fick vi också se en mycket intressant faktafilm med Al Gore. Vi fick en bra uppfattning om konsekvenserna som kan ske om vi inte gör någonting åt den globala uppvärmningen och så fick vi mycket inspiration.  På gympan fick vi information om showen vi ska sätta ihop i en grupp. Min grupp består av Helena, Louise, Hanna, Jessica och mig. Det gick sådär i början men tillslut kom vi på en idé, vi har bestämt oss för att göra en film. Det vi kan tänka på till nästa gång är att vara lite mer förberedda till lektionen så vi kan sätta igång på en gång när lektionen startar.

C2
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:15

På tisdags lektionen så läste vi sidorna 186-191 i biologi boken. Sedan diskuterade vi om vad vi läst och vi fick många idéer om vad vi kunde göra i vårt projekt. Sedan hade vi lite svårt att samarbeta som en grupp eftersom vi är fem stycken. Men vi tror att vi klarar det om vi lyssnar mer på varandra. Igår på lektionen så svarade vi på frågor som vi hade fått. Frågorna va:Vad innebär global uppvärmning/växthuseffekt?Vad är orsaken till global uppvärmning/växthuseffekt? Det gick bra att svara på frågorna. Vi diskuterade även om vilket ämne vi skulle ta och det är ”Höjning av vattenytan” som beror på smältande glaciärer och uppvärmning av havet i takt med att den globala medeltemperaturen stiger. Vi diskuterade även vad vi skulle skriva i vårt första inlägg.    Japp det var allt från oss.                                                Lycka oss lycka till!!!

D6
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:15

Onsdag vecka 39 fick vi ett häfte som vi skulle gå igenom. Det handlade om växthuseffekten.

Vi skulle komma på ett problem som påverkade vårt samhälle. Vi tog våra biologi och fysikböcker och började läsa. Vi förstod snabbt vad det handlade om. Vi började med vattenstigningen och polarsmältningen men bytte och kom fram till att vi skulle ha om värmeökningar och uttorkning.

Senare på So lektion fick vi reda på massor av fakta när vi såg på Al Gore filmen.

C8
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:13

Arbetet gick bra men jag var ensam i gruppen halva veckan innan Albin och Carl kom. Första lektionen när jag var ensam gick sådär men andra med Albin och Carl gick jätte bra samarbetet fungerade bra och vi kom riktigt lång. Albin och Carl jobbade över en lektion som jag tyvär inte kunde vara med på men Carl berättade att de lyckades göra färdigt flera uppdrag och att dom hade byggt lite på robten. Nästa vecka kommer nog gå ännu bättre för då har vi mer tid.

D9
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:09

Under torsdagens lektion lyckades vår grupp, bestående av Felix, Einar, Gustaf och Axel, svara på frågorna samt välja ett ämne som vi ville fördjupa oss i. Då gruppens medlemmar efter ett tag blev distraherade av en hopvikt tidning och en fläkt tog sig en fjärdedel av gruppen på sig ansvaret som grupp ledare. Under detta ledarskap lyckades han (nästan) få med sig hela gruppen och som sagt så svarade vi på frågorna och diskuterade resten av fördjupnings ämnena. Vi delade sedan upp de olika indelningarna i Power Pointen där två av gruppens mer framstående medlemmar tog på sig jobbet att skriva om två ämnen istället för ett.

 

Felix

 
D8

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards