Alla inlägg under september 2008

Av Legolärarna - 26 september 2008 10:08

Lektion1 25/9 08dagens lektion gick ut på att svara på frågor angående växthuseffekten. Min grupp och jag har väldigt bra sammarbete och det gick snabbt att göra dom första frågorna. Men vi har ännu inte hittat något fördjupningsämne att skriva om.

D4
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:05

Den här veckan har vi fått se den nya banan för första gången. Det var roligt, men en del uppgifter är lite svåra att lösa. Uppgifterna handlar om klimatet som förra året, men banan är lite annorlunda.

Vi har jobbat med att samla in cykeln, isoleringen, datorn och koldioxid bollarna. Vi försöker att spara tid genom att ta alla de uppdragen i en körning, väldigt smart tyckte vi i alla fall. Allting funkar tills man ska börja samla in koldioxid bollarna. Vi har haft problem med att roboten ofta kör in i huset och fastnar när den har lämnat cykeln, isoleringen och datorn och ska köra och begrava alla koldioxid bollarna.. Vi har löst det genom att svänga lite mer åt vänster. Vi har även byggt en ny ”ram” som håller inne alla sakerna.

Det går bra att jobba. Vi håller ett bra tempo och satsar på att göra säkra körningar. Vår grupp kommer bra överens och vi försöker vara med på alla extra robotprogrammerings tillfällen utanför skoltid

  
F1
Av Legolärarna - 26 september 2008 10:01

Hej dagboken!Det har varit spännande och roligt att börja med den nya banan. Mycket nytt och en svårare utmaning. Vi jobbar med att utföra uppdragen på ett så effektivt och snabbt sätt som möjligt. På vägen dit har det uppkommit problem med t ex att vi inte kan komma till en punkt på det snabbaste sättet. Vi har då planerat om och är på god väg igen. Samarbetet i gruppen har varit bra. Vi har delat upp tiden mellan oss i gruppen för att anpassa den tid vi behöver till fritidsaktiviteter, läkarbesök osv. Vi har brainstorming för att komma fram med förslag och diskuterar därefter vilka de bästa lösningarna är. Vi bygger verktyg för som anpassar till så många uppdrag som möjligt. För att inte byte av de olika verktyken ska ta onödig tid, vi behöver all tid för att utföra uppdragen. Jag ser fram emot en ny vecka och nya utmaningar.Julia   

D2
Av Legolärarna - 26 september 2008 09:56

På denna dags lektion så kunde vi inte göra så mycket för att Nils och Simon tränande i skollaget och vår PowerPoint var sparad på Nils inloggning. Men jag och Victor började söka fakta. Jag skrev en text om hur isbjörnar drabbas av växthuseffekten och Victor skrev en kortfattad text om växthuseffekten. Vi hittade också några bra bilder till vår PowerPoint.

A4
Av Legolärarna - 26 september 2008 09:55

idag bestämde vi att vi skulle jobba med golfströmmen jag (Ossi) skrev dagboken och Ragnar skrev en text om hur klimatet håller på att förendras och Robbin skrev en fråga om vad orsaken var till klimatförendringen jag hjälpte till lite. Viktor skrev en anna fråga jag kommer inte ihåg var det var. Vi jobbade snabbt och bra sammar betet var sådär
 

D3
Av Legolärarna - 26 september 2008 09:55

Eftersom vår grupp gick vidare i programmeringen, så programmerade vi i fredags. De timmarna har vi halvklass, först killarna och sedan tjejerna. Det var bara en tjejgrupp som gick vidare i programmeringen och det var vi, så vi var helt ensamma under de två timmarna, vilket var jätteskönt. Man kunde verkligen fokusera på sitt arbete och röra sig fritt utan att en annan grupp var i vägen. I vår grupp kan man nästan säga att alla har sin egna lilla position. Jag är den som bygger på delar på roboten, Carolina kommer med bra idéer och hjälper mig bygga medan Alexandra programmerar själva roboten hur den ska åka.

Jag vet inte varför uppdelningen blev så men bra fungerar det i alla fall. Det är klart att vi alla har dåliga dagar och att man ibland får en liten svacka men då är vi ju där och stöttar varandra och det tycker jag vi är bra på i vår grupp.

Även om det var första lektionen så tycker jag att vi kom en bra bit på den nya banan.

Jag har redan fått en massa idéer om hur vi ska klara av vissa uppdrag och ser redan i fram emot till nästa lektion. Jag hoppas att vi kanske tar lite bilder då så kan vi visa mer om hur vi arbetar!

Av Legolärarna - 26 september 2008 09:49

 Samarbetet i vår grupp fungerar jättebra. Vi har diskuterat mycket den här veckan och kontaktat experter inom olika områden. Vi har ännu bara fått svar från en av dessa. Vi har bestämt oss för att träffas på lördagen och arbeta extra med teorin. Nästa vecka hoppas vi ha fått svar från de andra experterna och påbörjat våran PowerPoint

D1
Av Legolärarna - 26 september 2008 09:49

Igår delades vi in i våra grupper och jag kom med Hedvig, Filippa och Alexandra. Idag började våran lektion med att vi fick klubbor vilket gjorde att vi blev på gott humör och började arbeta. Alexandra var inte med för hon var på programmering men resten av gruppen bestämde att vi ska skriva om glaciärernas smältning. Alla ville skriva om konsekvenserna men efter ett tag kom vi överens. Under lektionen började vi leta fakta och skriva ner den. Det gick väldigt bra för Hedvig och Filippa men inte så bra för mig. Jag var väldigt okoncentrerad. Planering:Filippa ska skriva om varför glaciärerna smälter.Hedvig ska skriva hur vi kan stoppa smältningen.Helene ska skriva om vad konsekvenserna blir om det inte stoppas.Alexandra ska hjälpa till med Power Point dem lektionerna hon är med.  I slutet av lektionen mejlade vi fem experter för att fråga om det finns en möjlighet att träffa dem på våra AL-dagar och få fördjupa oss mera i ämnet.

A2

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards