Alla inlägg under september 2008

Av Legolärarna - 30 september 2008 20:16

Idag har vi jobbat för fulla muggar!

Robin har skrivit om vad som skulle hända om golfströmmen skulle stanna, letat bilder och fakta om lite annat.

Ossi har hittat text om golfströmmen och bilder.

Viktor har gjort en Power Point med hjälp av vår information som vi har skickat till honom, han har även hittat massor av bilder och lite fakta.

Ragnar har hittat jättemycket information om golfströmmen.

Jag och Ossi har även hittat en tjej/kille att intervjua som vi ska ringa och fråga några frågor om golfströmmen, och hoppas på vettiga svar.

D3
Av Legolärarna - 30 september 2008 20:14

First Lego League 08/09

 

Det har gått bra vi har haft ett bra samarbete i gruppen vi har gjort uppdragen cykel, dator och dom gula kuberna. På vägen hem, när vi har lämnat det så ska vi ta de grå bollarna, men problemet vi hade med dem var att de åkte runt när vi skulle svänga och att vi behövde ha något att lyfta upp bollarna med i gruvan men det löste vi snabbt med att bygga på en arm på C motorn.

F8
Av Legolärarna - 30 september 2008 20:14

30/9 2008Idag har vi arbetat mycket flitigt och intensivt och vi hade ett väldigt bra samarbete. Vi stötte på några få problem t.ex att vi inte hittade material. Vi arbetade med ganska många uppdrag, de som gick bäst var att bygga fördämningarna och att lyfta översvämningsskyddet. Det som gick dåligt var när vi skulle samla in cykeln, isoleringen och datorn.

D9
Av Legolärarna - 30 september 2008 20:12

Tisdag: Idag har vi haft AL-dag, det var givande att kunna jobba så mycket under en och samma dag. Dels så arbetade vi mkt med show, men även med teori och vår teoripresentation. Helena hade med sig en filmkamera vilket var väldigt bra för då kunde öva på vår presentation. Vi skriver om problemet avgaser och jag tycker faktiskt att det är väldigt intressant och det finns mer än jag tänkte mig inom ämnet. Ser fram emot att skriva mer om avgaser imorgon. 

F7
Av Legolärarna - 30 september 2008 20:11

HejsanIgår så gjorde min grupp en ganska bra insats tycker jag själv. Vi arbetade bra och koncentrerat men det blev ju såklart lite frågor om hur vi skulle göra, vissa ville göra en sak andra en annan sak. Men vi löste det till slut som en grupp. Idag hade vi en såkallad AL-dag då vi höll på med teoriuppgiften hela dagen. Men det var kul tycker jag själv. Vi höll på med vår PowerPoint som nästan är klar nu. Och den blev jätte bra. Vi har också gjort fördjupning i vårt område vi valt och hittat mycket bra fakta. Vi försöker hitta någon bra att intervjua men det är ganska svårt. Problemen idag har också vart att det är så att alla inte vill göra samma sak. Men till slut löste sig allt och allt blev jätte bra. Vi löste det genom att vi pratade ihop oss och kom då på en lösning till allt sammans. Det var allt för oss än så länge.Ha det så bra, Kramar.

D6
Av Legolärarna - 30 september 2008 20:10

idag den 30/9 har jag Didrik,Johan F, och Marcus hunnit med mycket. I början av dagen höll jag och Didrik på att bygga en arm med en låda på där vi skulle ha till isbjörnen,scootern och skidåkarna i, medans Mracus Och Johan fixade till det uppdraget där man skulle hämta cykeln,isoleringen och datorn på. Efter det gjorde vi uppdraget då man skulle flytta isbjörnen,scootern och skidåkarna till forsningsområdet och det gick bra och snabbt. Sedan gjorde vi uppdragen där man skulle lämna dom bruna fördämningarna, lämna en gubbe på det gröna fjället/höghusen,iskärnprovet och ta upp översvämnings vallen.Det gick bra med alla uppdrag och det gick även bra att bygga armar och sådant till roboten. Så man kan säga att vi hann med ganska många uppdrag denna arbetslagdag.//Jesper

F8
Av Legolärarna - 30 september 2008 20:07

Grupp D1 -  teoriarbete  

Igår kom vi igång med skrivandet om globala uppvärminngen och det fungerade bra, vi stötte inte direkt på några problem då. Vi skrev ungefär 1 sida.
Idag var Louise sjuk så det var bara Noura och jag som arbetade i skolan, men vi fick hennes support från hennes hem. Till en början fungerade inte datorerna, dom var väldigt sega eftersom alla var inne på samma domän samtidig. Detta gjorde att vi inte kunde komma in på våran mail och fortsätta skriva på arbetet. Efter ungefär 1 timmes letande av en dator som fungerade bestämde jag mig för att åka hem och hämta min bärbara dator. När jag sedan kom tillbaka satte vi oss ned och började skriva. Större delen av tiden ägnade vi oss åt att hitta experter som kan mycket om miljön. Detta gjorde vi även förra veckan, nu skulle vi bara bestämma när och var. Slutresultatet blev 3 st experter som vi ska träffa imorgon onsdag. På slutet av dagen träffade vi våran "Showgrupper" och försökte hitta några danssteg. Samarbetet mellan oss i teorigruppen fungerade bra och vi har kommit en bra bit i arbetet. Jag tror att vårat arbete kommer vara toppen när det är klart!

D1
Av Legolärarna - 30 september 2008 20:06

Dagboksinlägg

Idag har vi tagit fram fakta för att kunna börja på en PowerPoint-presentation. Det var lätt att finna fakta om olika översvämningar i Sverige. Det var lite svårare att hitta fakta om hur man ska kunna sätta hinder och lösningar för mer översvämningar.

Imorgon hade vi tänkt jämföra Sveriges översvämningar med översvämningar i Venedig

F6

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards