Alla inlägg den 1 oktober 2008

Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:23

Idag har vi gjort klart power pointen och den skriftliga delen. Vi har samarbetat mycket bättre än i tisdags så vi har jobbat väldigt bra. Vi hann klart med i stort sett allt klockan kvart i ett.

  
E8
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:22

Blogg

 

Idag (september 30) var jag själv och i allmänhet var det en kompis som skulle skriva blogg men nu får ju jag göra det.

I varje fall så skrev jag om översvämningar som skulle bli om inlandsisen skulle smälta. Jag skrev på min bärbara dator. Jag ville visa en bild på Brasiliens regnskogar via Google Earth men det visade sig att jag inte hade det på den datorn. Så jag installerade det och fick in bilden i mitt arbete. Det var den enda komplikationen som jag fick. Men annars gick allt bra. Jag skrev bara två sidor annars gick allt bra.

 Av: Leif
E9
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:20

Idag har vi gjort klart vår PowerPoint presentation och skrivit rent alla texter.  Vi har jobbat mycket flitigt på lektionen.  Samarbetet har varit bra. Vi har tyvärr haft mycket problem med att skriva ut, men det löste sig till slut. PowerPoint presentationen blev bra och jag är mycket nöjd. Jag tror att de övriga gruppmedlemmarna håller med mig.  Det har varit väldigt kul att jobba med det här ämnet. Jag har lärt mig jättemycket. Jag har själv blivit inspirerad att välja miljövänligare produkter och färdmedel.

 

Med vänlig hälsning

Hilda

D7
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:17

Idag har vi arbetat relativt bra om ni frågar mej. Vi har kontaktat en expert och fått svar på några frågor. Axel out.

D8
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:15

Idag så gjorde vi klart våran power point och vi startade på att skriva vad vi ska saja.  Våran grup jobbar valdigt bra och vi kommer att gjora valdigt bra i presentations upgiften.  Vi ska gjore klart vad vi ska saja och kanske fin slipa powerpointen imorgon.  

Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:14

Vi har just satt igång med vår robotprogrammering på riktigt, torsdag vecka 39. Vi satt i sal 349 i nästan fyra timmar, och de tre första hände nästan ingenting. Vi hade lite problem med hur vi skulle lösa uppdragen, och det gick långsamt och lite knackigt. Sedan lyckades vi lösa ett utav de lättare uppdragen, och då fick alla i laget l lite ny energi, och lösningar började komma på rullande band. Vid lektionens slut hade vi löst tre och ett halft uppdrag, och vi var riktigt nöjda. Nu när det inte är så många lag kvar har vi dessutom salen nästan helt för oss själva, och det är skönt. Man får mycket mer gjort då.

Till nästa lektion satsar vi på de lite mer komplicerade uppdragen, men det känns som att vi har fått en bra start och verkligen kommit igång på riktigt med robotprogrammeringen
E1
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:13

Idag har vi programmerat hela dagen. Vi började med att jobba vidare på cykeln, isoleringen, datorn och den gula bollen. Det gick mycket fram och tillbaka med uppdragen. Ena sekunden funkade uppdraget perfekt, men sen funkade det inte igen. Uppdraget funkade i början men vi tyckte att vi kunde ta de grå bollarna i samma uppdrag så vi byggde en ny ”ram” och ändrade lite. Nu har vi bytt tillbaka till de gamla för det fungerade bättre och vi insåg att det inte skulle gå att ta allt i samma uppdrag, så nu har vi delat upp det. Vi ändrade på rotationer och längd för att förbättra uppdraget men vi är fortfarande inte klara. Vi har gjort klart de bruna plattorna och har börjat med att försöka få över skotern, skidåkaren och isbjörnen in i ”is basen”. Vi har byggt olika lösningar och har många idéer så jag tycker det går bra för oss.

F1
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:08

Dagens Arbete

 

Dagen började med att vi samlades i 327 med Jonas och Sabina. De pratade om vad vi skulle göra skrev upp ett schema mm. Vi fick senare jobba med vår show, jag, Matilda, Camilla, Linnea och Sarah gör en rockringsshow. Vi gjorde upp en koreografi för dansen/rockandet. Vi valde en låt: ”Allstar” av ”Smashmouth”. Vi tränade också på att rocka och kasta till varandra på händerna. Det var lite jobbigt för jag fick solen i ögonen under början i programmet (vi övade ute) så jag kunde inte se rockringen så bra när Matilda kastade den. Jag tyckte det gick bra, vi måste finslipa på vår koreografi och jag, Linnea och Sarah måste bli bättre på att rocka runt midjan.

 

Senare skulle vi jobba på vår presentation. Sarah, Linnea och Emma går i min grupp. Vi har en ide att filma hur det såg ut för länge sen och vad som har ändrats så man ser skillnader. Vi var mellan Danderyds Gymnasium och Danderyds kyrka i några hagar. Linnea, Sarah och jag klädde ut oss lite medeltida 1700-tal och Emma var filmare. Vi gjorde lite olika sketcher och intervjuade även folk. Det var kul, däremot väldigt kallt. Det gick bra, ibland blev det lite dåligt men det var ok. Vi tog bussen tillbaka till skolan efter detta och när vi kom fram var det 10 min kvar av lektionen, så vi satte oss och gjorde en lite rolig framsida till presentationen. Vi har inte kommit så långt men vi har ju mycket tid kvar och det vi har är bra.

 
F2

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards