Alla inlägg den 1 oktober 2008

Av Legolärarna - 1 oktober 2008 21:25

Idag har jag varit hemma på grund av att jag har varit sjuk. Men vi har fortfarande kunnat arbeta. Jag har arbetat hemma via datorn och Hanna och Jessica har arbetat i skolan. Det här var första arbetsdagen för mig, eftersom jag hade varit sjuk och inte kunnat arbeta alls, så därför bestämde vi mycket vem som skulle göra vad och ungefär hur mycket vi skulle skriva. Vi funderade mycket på vem som skulle göra den geografiska jämförelsen men till slut kom vi fram till att vi skulle dela upp den så att alla gjorde en liten text om det.

Så här blev indelningen:

 

Jessica: Problemet

Anabelle: Konsekvenserna

Hanna: Lösningen på problemet

Alla: Geografiska jämförelser

 

Först var vi lite oroliga för att Jessicas och min text skulle bli alltför lika varandra. Vi ska jämföra våra texter imorgon (torsdag) och kolla det.

Jag blev klar med min text rätt så snabbt, (den blev en sida) så jag hann börja lite på PowerPoint presentationen. Jag pratade lite på telefon med Hanna och Jessica och de hade mest diskuterat och skrivit kladd idag. Ikväll ska de börja på sin riktiga text.

 

Det var allt som hände idag.

C1
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 21:23

Jag, Rebecca och Sara har idag påbörjat vår PowerPoint presentation. Vi har kommit ganska lång och det går bra. Vi har också försökt att göra ett diagram men det gick inte så bra, så vi får fråga om hjälp nästa gång. Dagen har gått fort, så vi har inte hunnit så mycket mer. Jo, Sara tog fram några uppgifter om medeltemperaturen i Stockholm och Oslo.

C7
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 21:22

På förmiddagen var Carl borta så vi kunde inte göra så mycket eftersom allt arbete var på hans användare. När Han sedan kom så gjorde vi klart allt. Vi har delat upp vem som ska läsa vad och gjort lite ändringar med powerpoint presentationen. Det gick inte att skriva ut texten så vi har inte börjat träna på den än. Vi kunde alltså inte göra så mycket på eftermiddagen.

  
A8
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:30

Idag har vi haft AL-dag så vi programmerade hela dagen. Det gick jättebra i början men på slutet gick det lite sämre. Dagens största problem var att jag tog fel på tiden med en timma och ingen annan märkte något heller. Det löste sig för vi gick till Vigdis och hon berättade vad klockan var och då var tids problemet löst! Vi åt lunch snabbt och sen planerade vi ordningen för vi skulle tävla mot grupp E2. Första omgången gick inte så bra. Vi fick bara 25poäng men andra gången gick det bättre då fick vi 50poäng. Men vi förlorade mot våra motståndare som fick mycket högre än oss. Men imorgon ska vi rätta till de problem som uppstod under tävlingen. Vi får hoppas det går bättre då!

E1
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:28

Idag jobbade vi med några uppdrag. Det gick ganska bra. Testa fördämningarna var lätt att klara och till skotern och en gubbe byggde vi en korg. Och så byggde vi en "isbjörnshållare". Vi började på uppdragen med datorn och cykeln. Vi behövde bygga om vår ”klo” några gånger . Vi var lite trötta på slutet. 

Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:27

Idag har vi hunnit med mycket. På morgonen jobbade vi med projektet och frågor till experterna. Sedan ringde vi och intervjuade en expert från miljödepartementet. Efter lunch åkte vi in till stan för att intervjua ytterligare två experter. Vi hade jätte kul och det var mycket intressanta intervjuer med lärorika konversationer och en hel del härliga människor.

 

Vi har mycket hårt jobb framför oss men jag tycker ändå att vi ligger i fas. Samarbetet går bra och vi har roligt tillsammans.

D1
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:26

Jag tycker dagens arebete gick utmärkt, vi skrev mycket mer om global
warming och utväcklade PP:en så presentationen såg mycket bättre ut.
Mvh Philip

F5
Av Legolärarna - 1 oktober 2008 20:24

Idag (onsdag) har vi programmerat hela dagen. Men det har tyvärr blivit lite krångel just denna dag… Vår robot fungerar inte som vi vill. Vi har gjort många uppdrag i ett och samma program som ska ge oss 70 poäng, men roboten vill inte köra. Kanske är det för att vi har gjort ett för långt program? Vi har också byggt många onödiga ¨armar¨ som vi inte har fått använda. En av dem var att alla föremål måste ha direkt kontakt med ¨marken¨, vilket vi inte hade. Därför fick vi plocka isär vår mycket bra idé som vi hade jobbat med mer än halva lektionen. Mycket tråkigt. Vi får därför hitta på något annat som vi fortfarande grubblar på om hur vi ska göra.

Pia har mejlat och frågat om vårt robot problem och vi hoppas på svar.

Vi har haft en liten tävling mot de andra idag. Det gick inte så bra eftersom vi inte hade med så många program, men jag tror inte att vi kom sist i alla fall.

Vi har också börjat på en hel del andra uppdrag men hann inte göra klart dem till tävlingen idag.

Vi har ett bra teamwork, även fast vi är fyra stycken. Vi turas om att programmera, bygga, mm. /Anna

F1

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards