Alla inlägg den 6 oktober 2008

Av Legolärarna - 6 oktober 2008 15:03

Måndagslektionen blev ingen lång lektion. Den kunde ha blivit längre om vi jobbat med lego på SO lektionen också. Men vi fick beskedet att vi kunde jobba på SO lektionen att det var ingen idé att börja. Nu fick vi bara jobba på biologi/kemi lektionen. Iallafall på legot jobbade vi på bra och blev klara med ett nytt uppdrag och börja på flera andra.  Den här lektionen var vi bara tre grupper som jobbade samtidigt.  Uppdraget sm vi blev klara med gav hela 50 poäng som max. Det var igentligen två uppdrag som vi gjorde samtidigt. Ett gav 40 poäng som max och det andra gav 10 poäng max. Efter det så började vi med lite andra uppdrag innan vi blev tvugna att avsluta. Det var ungefär allt vi hann med på den korta lektionen.

C5
Av Legolärarna - 6 oktober 2008 15:02

Vi blev idag klara med delar av PowerPoint.

Jag skrev klart min text och Gustav sin. Aedan är snart klar med sin.

Vi tog reda på lite fakta och justerade PowerPoint lite.

C8
Av Legolärarna - 6 oktober 2008 14:59

Dem senaste dagarna om vårt arbete om ”LEGO-Projektet” så har vi mest fokuserat på skrivning, faktaletande, talövning och PowerPoint petande.

Alex har gjort ett bra jobb med PowerPoint även om den ser enkel ut. Vad som dock oroar mig är nog hur alla scener kommer att se ut då dagen inför redovisningen närmar sig och jag har ännu inte sett Alexs fullständiga arbete med allt PowerPoints petande. Jag bör dock nog inte oroa så mycket då PowerPoint ska vara ett ”lätt” program och Alex kan nog hantera det tillsammans med lite kunskap och tur.

Christian har fördjupat sig med skadedjur. Vad för skadedjur vet jag tyvär inte.

Peter har skrivit om jämförelser och påverkningar mellan vårt land Sverige, Schweden, Svenska och landet som ligger på andra sidan av vårt jordklot. Landet Kanada. Peter ser rätt färdig ut i skrivande stund så jag bör nog inte heller oroa mig så mycket där heller. Jag själv har skrivit om vårt kära goda växthuseffekt. Jag blev dock dessvärre illa tvungen att redigera en hel del då Alex tyckte att jag skrev för mycket text att säga inför redovisningen.

Jag är rätt nöjd med Alexs PowerPoint arbete om växthuseffekten där jag själv ska hålla tal inför. Har lite svårt att öva det ifred och med lite magbesvär och slem i halsen blir det hela inte bättre. Men det bör nog jag klara av.

Av Legolärarna - 6 oktober 2008 14:47

På torsdagens teknik lektion hade vi i min grupp jobbat på frågorna runt miljöfrågor. Grupparbetet funkade bra. vi började med att ta varsin fråga och skriva om den, sedan tittade vi på varandras svar och gav bra och dålig kritik. Vi stötte på ett problem när all Internet gick sönder, vi fick starta om datorerna utan att ha sparat våra arbeten. Men arbetena låg kvar av någon konstig anledning förutom Markus L. 

E4
Av Legolärarna - 6 oktober 2008 10:00

Eftersom det gick rätt så dåligt på ”tävlingen” förra veckan så har vi som målsättning att klara stress medans vi programmerar roboten. Under lektionen så tänkte vi jobba med att klara av stress och då tänkte vi öva mycket på att köra så många uppdrag som vi hinner på 2 ½ minut som tävlingstiden är på, men när vi kom till lektionen så var det redan en annan grupp där så då kunde vi inte öva att köra alla våra uppdrag som i en ”tävling”. Då övade vi istället på att klara av alla uppdrag så många gånger som helst tills dom satt. Vi ändrade också på ett antal uppdrag där vi antingen gjorde om dom eller justerade dom, så att roboten körde rätt hela tiden och inte ibland. När lektionen närmade sig slutet så fick vi en chans att öva på att göra så många uppdrag som vi hann med på 2 ½ minut, men det gick inte så bra eftersom vi bara hann pröva det två gånger sen kom en annan klass, och för att alla var trötta och hungriga.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards