Alla inlägg den 3 oktober 2008

Av Legolärarna - 3 oktober 2008 14:40

Vi fortsatte att jobba med roboten utan att byta våra tillbehör (katapulten). Vi har nu klarat att flytta cykeln och isoleringarna till det gröna området. Vi har också dubbelkollat alla våra uppdrag så att de funkar som de ska. Om vi skulle hinna göra uppdragen vi är mer eller mindre säkra på att klara skulle vi ha 105 poäng. Kanske till och med 110 om vi hinner flytta en boll dit den ska.

 

Vi har också börjat jobba med att flytta resten av bollarna.

A3
Av Legolärarna - 3 oktober 2008 14:39

Igår jobbade vi ganska bra, vi jobbade mycket på powerpointen och fördelade vad alla skulle säga av texten. Vi hade även ett möte när vi bestämde lite hur vi ska göra resten och kollade av hur mycket vi gjort och bestämde oss för att försöka ta reda på lite mer fakta om olika saker, t ex. hur det skulle påverka oss i Sverige om glaciärerna smälte.

Idag har vi fortsatt göra powerpoint och skrivit lite på texten och börjat synkronisera texten med powerpointen.

Vi har kommit ganska långt nu och ska bara finslipa lite innan vi presenterar för lärarna.

A8
Av Legolärarna - 3 oktober 2008 12:15

Idag har vi arbetat med vår power point presentation . Jag och Carolina har läst på och lärt oss våra texter om isbjörnarna och om den globala uppvärmningen. Fanny och Catharina har också läst igenom sina texter om issmältningen och dess konsekvenser för miljön.Eftersom att föredraget bara skulle vara fem minuter långt så fick jag skära ner på min text vilket kändes lite synd. Vi har samarbetat bra i gruppen under lektionerna i dag. Hela vår grupp läste in våra texter tillsammans med PowerPoint bilderna som stöd och till slut lyckades vi  med att allt blev totalt fem minuter långt. Vi matchade våra texter bra tillsammans. Idag har vi också haft en fysik och teknik lektion samt en lektion i So.    Vi hoppas till nästa gång att vi hinner filma vår dans show, men vi behöver en filmkamera.  Jag hoppas att nästa lektion blir lika rolig.Jag var sjuk i går så Fanny fick skriva istället.

A6
Av Legolärarna - 3 oktober 2008 10:02

Nu har vi jobbat i en vecka, men inte kommit så långt. Vi trodde att vi låg bra till men sen så kom vi på att vi måste utöka vår text och skriva lite mer om skogar och klimatet i allmänhet. Vi har valt att dela upp projektet i delar, så vi kan skriva lite mer individuellt för det går snabbare. Louise ska ha om Ekebyskogen, Dalia om naturreservat generellt och jag ska ha om hur man värnar om miljön och speciellt om regnskogarna.

C6
Av Legolärarna - 3 oktober 2008 09:14

Idag startade vi med både PowerPoint och vanligt word-dokument. Vi började med Word-dokumentet, och det gick snabbt och effektivt i början. Tobias började jobba med PowerPointen efter ungefär en halvtimme och där gick det i början också bra. Men är man suttit där i en timme började man bli lite uttråkad så vi snackade lite och jobbade inte så bra under den tiden. Vid lunch hade vi nästan blivit klara med Word. På powerpointen hade vi gjort tre slides, och vi gjorde dem noggrant med bilder. :)

Efter maten jobbade vi bra, och alla höll på med samma saker som de gjort innan lunchen, det vill säga att Oscar fortsatte på worddokumentet, jag sökte information på internet till det. Calle hjälpte Tobias med information och bilder till powerpointen. Jag och Calle roterade ganska ofta, så att vi hjälpte båda. Vid ett-tiden verkade det som Oscar var klar med word-dokumentet, men han höll på ända tills vi slutade med att ändra lite, Calle hjälpte till med det. Under tiden gjorde jag några slides till powerpointen. När vi slutade var word-dokumentet och powerpointen båda nästan färdiga, men vi kommer antagligen lägga till massor under den kommande AL-dagen. Jag blev sur för att det inte uppkom VAD som gjorde att smältvatten från Arktis skulle göra att Golfströmmen stannade, eftersom det skulle passa så fint i powerpointen. Vi gjorde dock inga jämförelser med olika länder som påverkas av klimatförändringen.

 

Generellt sätt är jag ganska nöjd med vårat arbete; vi har hunnit långt även om vi inte jobbat stenhårt. Men det var för att lektionerna var alldeles för långa. Det var ingen som sa att man kunde ta rast lite hursomhelst. En erfarenhet till imorgon...

 
E8
Av Legolärarna - 3 oktober 2008 09:10

Jag skickade in mitt blogg inlägg i onsdag. Och sen fick jag ett mail från Vigdis att min dokument inte gick att öppna. Jag har inte vanligt word på dator hemma, det var därför jag inte kunde skicka in inlägget. Nu skickar jag i alla fall in det. Vi har jobbat på ganska bra i veckan. Har gjort allt som man ska göra och nu ska vi bara kolla igenom det och göra det lite extra bra. Ändra lite på power pointen och läsa igenom allt i texten. Samarbetet har funkat fungerat sådär, enligt mig. Under de senaste dagarna har det gått lite bättre med samarbetet.

 
E7
Av Legolärarna - 3 oktober 2008 09:10

I torsdags hade vi fysik och då jobbade vi med teorin och det gick bra. Under lektionen fixade vi det sista på vår PowerPoint-presentation. Sedan började vi även jobba med teorin på SO-lektionerna. Då hade vi ingen dator tills den sista halvtimmen på lektionen. Under den tiden vi inte hade någon dator så kom vi på att vi kanske måste berätta vad en glaciär är eftersom vi står och pratar om att de smälter men inte vad det är för något. Så när vi väl fick en dator så gick vi in på Google och sökte upp vad en glaciär är och samlade ihop fakta. Till fredagens SO-lektion hade Mickan skrivit hemma om vad en glaciär är så det var bara för oss att sätta in texten och bestämma vem som ska läsa vad. Berit ritade en fin teckning på PowerPointen som visar hur en glaciär bildas. Som ni kanske hör så är vi nästan färdiga, det återstår bara lite finputsning så är vi färdiga. Felicia skulle egentligen ha skrivit det här inlägget men hon är sjuk. Det har hon varit hela den här veckan men vi har skickat allt som vi har gjort till henne så hon har alltid de nya texterna.   

D6
Av Legolärarna - 3 oktober 2008 09:06

I veckan har vi arbetat bra.  Vi har hunnit besöka och intervjua 3 experter inom de områdena vi håller på med.  VI har även börjat med spridningen genom att ta in namnteckningar. Imorgon skall vi träffas och finslipa de sista. Vi räknar med att vara färdiga då. Vi har inte stöt på några stora problem. De enda som varit lite jobbig har varit att skicka filmerna vidare, men de löste vi genom att bränna ner de på skivor och de som inte fick plats på skivorna la vi på ett USB-minne.  Alla har arbetat bra, kämpat för att bli klara. Dock känner man av lite stress och press av detta.  Jag tror vi kommer lyckas jätte bra med projektet.   

D1

Presentation

Omröstning

Jag tror att vi kan påverka vårt klimat!
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards